Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Gegaran Mei

Monday, May 07, 2012 , Posted by nota untuk Syiah at 10:53 AM

24 Mei, 2012 (Khamis)
Sepatutnya saya ke rumah Alo selepas Maghrib, tapi, motor tidak menyala lampunya. Jadi, saya tidak hadir ke rumah Alo.

"Jangan lupa meeting Kami lepas Maghrib susulan konvensyen bersama kita cipta sejarah Malaysia baru," sms beliau pada 7:41:36 petang.

Malam ini, kena masukkan bahan cerpen Razali Endun. Saya ingat, cerpen penulis mapan , dia akan masukkan, rupa-rupanya diserahkan kepada saya.

"Kalau terpaksa dibuat dua bahagian, dipotong dua pun tak apa," kata Alo lagi. Kebanyakan penulis muda tiada masalah jika cerpen mereka dipenggal, tapi penulis mapan memang tak suka. Ada kalangan penulis mapan ini pernah menulis emel kepada saya...

"Kalau nak potong cerpen kepada dua, lebih baik tak payah masuk terus," kata penulis itu.

Senang cerita. Kalau macam tu, lebih baik saya tak masukkan terus karya-karya dia...

@@@@@@@@@@@@@@

21 Mei, 2012 (Isnin)
Hari hampir dan membosankan. Banyak menulis bahan dan sesekali akan terlelap jua di depan Galaxy Tab.

@@@@@@@@@@@@@@

20 Mei, 2012 (Ahad)
Menonton filem The Lady dengan Alo di GSC Mid Valley. Kemudian, makan tengah hari di Restoren Yassin.

Kata Alo, KAMI nak buat tabung untuk perjuangan kebebasan akhbar. Saya kemudian patah balik ke Mid Valley dan membuat sedikit window shopping di MPH.

Hari ini letak Harakah di banyak tempat juga. Alo beri saya banyak akhbar itu. Dia bertanya, macam mana boleh kenal Abah Anas. Ini kerana, blogger itu merakam gambar saya di Hotel Nouvelle tempoh hari.

Di Harakah yang wajah depannya tertera tajuk "Heret Najib ke Perancis', saya melihat, ada juga artikel saya termasuk sekeping gambar saya dengan Pak Shukor tersiar bersama bro Nasser daripada Pena.

Di sebuah restoren mamak dalam perjalanan ke Mid Valley, terserempak denga seorang gadis genit dan cun. Saya jatuh cinta pandang kali ke-2,865! Tapi, selepas makan, dia hisap rokok!
u
Hati saya patah! Bagaimanapun, saya teringat cerita seorang lelaki Iran di Singapura saat saya mengembara di Iran pada Mei tahun lalu. Kata beliau, "Zulaikha itu wanita jahat, tapi bersuamikan Yusuf a.s."


Huh! Semakin membuak-buaklah hasrat dan keinginnan diri ini untuk berdakwah kepada Lindsay Lohan!

@@@@@@@@@@@@@@

17 Mei, 2012
Saya rasa produktif hari ni sebab banyak membuat penulisan. Saya tidak perlu banyak acara program seperti ahli politik. Alhamdulillah!

Jika dapat kemaskini 3 ke 5 catatan di Facebook dan 2 bahan pun telah memadai. Saya fikir, pada setiap catatan itu perlu ditaruhkan hadis nabi.

Juga pada setiap catatan itu perlu dimuatkan juga firman Tuhan agar nota itu boleh dicatatkan pahala, dipahat dengan hasanah, kebaikan juga oleh para malaikat.

Malam ini 'deadline' lagi. Hanya tinggal catatan untuk sastera. Selebihnya, saya kan tonton The Lady (2012) dan Beyond Rangoon (1995). Rupa-rupanya, ada pelakon Malaysia dalam filem pada tahun 1995 itu.

Kenapakah Hollywood memilih pelakon Malaysia untuk penggambaran Beyond Rangoon di Burma itu? Hal inilah kan disiasat oleh Sherlock Holmes Fansuri pada zaman-zaman penggulingan Najib Razak kali ini!


@@@@@@@@@@@@@@@

14 Mei, 2012
Pagi
Ke Bangunan Setiausaha Agung Pas Pusat. Saya berjalan kaki. Baru berkenalan dengan M Faqih dari Kelantan. Motor belum lagi dihantar ke bengkel.

Ke Hotel Ibis, Alo meminta saya menyemak filem The Lady, lakonan Michelle Yeoh. Mungkin Rabu ini akan ditonton.

Berbual dengan M Faqih, pakcik sastera dan Taufek di Haslam. Kata Taufek ada seorang penyelidik hendak membuat kajian bertajuk, "Peranan Synagoe dalam pendidikan..."

Kemudian, Taufek menoleh ke arah saya, lalu bertanya, "Enta kan yang tulis mengenai perkuburan Yahudi di Pulau Pinang tu?"

Malam
Malam ini di Bistro, tengok cerita Cina Stephen Chow. Dr Notz bercerita tentang Fan Bing Bing. Saya Google dan Wikipedia menyama tarafkannya sebagai China's Monica Belluci dari Italy.

Cik Pyan buka cerita mengenai Laksamana Cheng Ho dikasi, juga kisah Cheng Ho yang mengawal perairan Melayu di Nusantara. Kata Cik Pyan, ada replika antara Cheng Ho dan Parameswara.

Saya kata, "Ada juga pandangan yang menyebut - Cheng Ho itulah yang Islamkan Parameswara..." 

Saya rasa hubungan mesra murni Melayu dan China ini hadir seawal Merong Mahawangsa yang selamatkan Puteri China yang dinikahkan dengan Putera Rom dalam Hikayat Merong Mahawangsa itu.

Sejak itulah hubungan Tanah Besar China dengan Alam Melayu mula berputik terjalin, sehingga hadir jalinan kemesraan Parameswara-Cheng Ho dan Hang Li Poh dengan Sultan Melaka. Ini semua terjadi sejak zaman Merong Mahawangsa! Jadi, ada 3 gelombang antara hubungan Alam Melayu dengan Tanah Besar China ini.

Patutlah nabi pernah bersabda, "Tuntutlah ilmu walau sampai ke benua China..." Rupanya depa ini membantu Melayu sebagai umat Islam akhir zaman nanti. Entah kenapa saya rasa ada sahabat nabi berbangsa Melayu.

Ada sahabat nabi berbangsa Rom, Suhaib Ar-Rumi. Ada sahabat bangsa Parsi; Salman Al-Farisi. Nabi tahu ada benua Cina. Mungkin nabi tahu ada benua Melayu. Jadi, tentu ada hadis mengenai benua Melayu juga!

@@@@@@@@@@@@ 

8 Mei, 2012
Telah siap semuanya. Medical check-up sudah dibuat. Motor akan saya periksa pagi nanti. Semoga esok saya akan dapat berdepan dengan sebuah perjalanan jauh! Ameen...

Currently have 0 comments: