Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

28-30 Zulkaedah/16-18 Nov (Isnin-Rabu)

Wednesday, November 18, 2009 , Posted by Ibnuamir al-Pendangi at 3:41 AM

30 Zulkaedah / 18 Nov. (Rabu)
Baru bank-in duit yang kuterima semalam dari bos. Melihat emas ni dah naik mendadak. Aku terpaksa memaksakan diri ini untuk beli 2 Dinar sekali gus untuk menjimatkan wang juga.

"RM1,059 untuk 2 dinar," demikian kata sang kerani. Betulkah aku dah nekad nak beli? First time buat keputusan yang mendebarkan.

Tadi agen Pendang Sq call, harga lot RM383k lalu aku pass kat abah dan akhirnya abah tak jadi beli. Kata abah, "Kedai yang satu tu pun dah tak larat nak jaga."

Seharian ini juga aku bermenung, bertenung dan merenung sebuah wajah kehidupan - sejak Isnin, Selasa termasuk hari ini, sudah kerja apa yang aku buat? Kerja orang juga yang aku buat, sampaikan aku tak sempat buat kerja aku sendiri. Duit banyak keluar dan duit masuk makin kurang.

Bos sakit-sakit, tak dapat buka internet untuk 'up' bahan-bahanku. Ish nak kiamat betul la masa ni. Setahun seperti sehari... dan sesaat bagaikan kilatan api, demikian maksud satu hadis nabi.

Rupanya, banyak sungguh bebanan kerja yang kita kena buat ni, termasuk juga kerja orang yang kita kena buat. Ya Allah bantulah daku!

Tensionnya, terasa usia makin meningkat dan banyak kerja yang terbengkalai dan sia-sia begitu saja. Tu pun, masih ada masa nak tengok movie lagi tu...

Jom pi tengok! - http://www.cinema.com.my/contests/contest_result.aspx?cid=70

############################

29 Zulkaedah / 17 Nov. (Selasa)
Berkubu di bilik, masih meneruskan pertapaan. Semalam, terima tugasan dari bos untuk taip tugasannya. Nampaknya berharian aku kena bertapa di SPKB ini.

Malam ini, setelah selesai hantar bahan yang bos minta, daku pergi ke rumahnya di Ampang. Bacaan darahnya dah turun ke paras 25.8 mmol/L, mem. Syukur, alhamdulillah, ada perubahannya.

Setelah menyerahkan kembali segala bahan rujukan, aku pulang ke SPKB. Di dalam 'khutbah' bos malam ini, dia menegur isu pensyarah yang menurutnya, telah pun gagal mencetak pelajar mereka dengan baik. Semangat dan azamku bertambah membara nak jadi pensyarah. Ameen ...

Bos meminta aku fokus kepada penulisan buku berhubung pengalaman hidupku dan dia. Dia beri juga duit pengeras semangat. He.. he.. macam bomoh pulak daku ini.

############################

28 Zulkaedah / 16 Nov. (Isnin)
Kelmarin, baru nak keluar ke Memorial Tun Abdul Razak, tapi hujan tiba, menghalang. Petang, aku dapat panggilan bos. Pi rumah dia kerana menyiapkan tugasan, tengok biografi Dr M di History Channel dan akhirnya tolong buka lampu di atas rumah dia.

Kami singgah di Rafiyah dan bos bercerita mengenai akhbar Harakah sebagai akhbar berkebajikan. "Syed Shahir cakap, kena jadikan akhbar ni settle masalah kecil di negeri-negeri Pakatan Rakyat...," kata beliau.

Dan, banyak lagi semburan idea nya. Cuma, masalahnya sekarang nak kena cari wartawan yang benar-benar berjiwa berkebajikan. Aku boleh apa!

Hari ini Citi Bank call, menawarkan kad kredit. Soalan, "Ada apply kad kredit Citi Bank tak sebelum ni, Pernah apply May Bank?" Aku nafikan. "Ada tolak EPF?" dia bertanya lagi. "Saya kerja sendiri," jawabku. "Register company."

"Oh, sudah lebih dua tahun?"

"Ya, dah lebih dua tahun."

"Ada tolak income-tax?"

"Belum tolak lagi."

"Oh, sorry, kalau macam tu tak boleh... bye."

Fuiyyoh! Banyak lagi nak kena belajar untuk berdepan dengan pihak bank nih. Ada siapa-siapa kawan-kawan kerja kat bank tak?

Currently have 0 comments: