Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

25-27 Zulkaedah/13-15 Nov (Jumaat-Ahad)

Friday, November 13, 2009 , Posted by Ibnuamir al-Pendangi at 8:58 AM

27 Zulkaedah/15 Nov (Ahad)

Semalam, abah dah call, penyata akaun syarikat Bank Islam sudah sampai di rumah. Bagus. Dah ada dua penyata dan perlu diaktifkan akaun syarikat.

"Abah simpanlah, nanti Ali balik, simpan penyata tu," kataku. Kelemahanku yang paling ketara ialah disiplin untuk dokumentasikan bahan-bahan.

Alhamdulillah, semangatku beransur pulih. Dah jumpa juga akhirnya tulisan-tulisan yang 'hilang' di HD. Fuh! Lega! Thank you Allah! Semangat dah puih sedikit... Hilang sedikit rasa nak marah-marah kat orang ;) Nah! Inilah lagu saja-saja untuk hiburan pengunjung.

Bukan ku tak sudi


Mulai esok, aku simpan azam untuk 'serang' pengarang-pengarang untuk mengepung pemikiran massa. Gerakan Reform Pas perlulah bermula segera. Insan-insan yang lemah dan melemahkan Pas mesti segera diganti dan diperbaiki

Hadi umpama 'Pak Lah versi PAS'


Melihatkan Rosmah Mansur bercakap mengenai 'kepimpinan wanita' dalam rancangan Apa Kata Wanita di RTM pagi ini, hatiku dibalut keresahan. Mahathir tak berani tegur Rosmah yang kawal Najib seperti dia berani kritik Khairy Jamaluddin yang mengawal Pak Lah Badawi.

Mimpi merepek jumpa Pak Lah dan Najib Razak
Semalam aku mimpi merepek. Mungkin aku terlalu ingin menjatuhkan Najib, menyebabkan aku termimpi-mimpi. Tidur 'awal' selepas menonton tayangan larut malam di TV3, membawa mimpi bertemu Pak Lah dan Najib Razak.

Dalam mimpi itu, daku sedang berjalan-jalan di dewan pameran. Mereka berdua sedang menjaga sejenis serbuk berwarna-warni. Aku sempat pegang serbuk-serbuk dalam pinggan mangkuk itu.

"You ni bukan Ali ke?," kata Najib Razak kepadaku seolah-olah meminta kepastian. Orang cakap kalau lembaga dalam mimpi tu boleh bercakap, itu bukan mewakili rohnya, tapi roh gelap. Kalau roh orang, dia tak akan bercakap apa-apa. Tapi... alamak Najib dah kenal aku. Tak boleh jadi nih!

Aku terdiam, cuba semyembunyikan identiti, tak ingin Najib mengesan siapa aku. Kemudian tiba giliran Pak Lah menyapa aku, dengan lembut dan ramah, "Tak pa... Jom la pi minum-minum..."

Pak Lah nampak very friendly. Tapi dia bercakap. Ertinya, itu roh gelap juga? Ish musykil betul. Aku dan Pak Lah juga turun dari bangunan itu, menuju ke sebuah cafe. Najib tak ikut kami.

Nampak teman rapat yang berjanggut. Nak ajak depa minum sekali dengan Pak Lah, tetapi depa nampak sibuk. Tetiba Pak Lah hilang. Aku jenguk surau, nampak dia bersolat, hampir nak sujud. Lalu mimpi tamat di situ saja. Apa maknanya mimpi aku tu?

Andaikan mimpi ini tidak mengarut, maka inilah persoalanku - Apasal Pak Lah ajak aku minum? Apakah rahsia yang Pak Lah cuba nak beritahu aku? Kisah Altantuya? Cerita mengenai C4?

Dalam Apa Kata Wanita tadi (hos Zamzarina), Rosmah ditanya, "Apa pandangan Datin tentang bai'ah Pas untuk ceraikan wanita?" Mujur dia tak jawab. Maybe dia terlupa atau tak reti jawab.

Ahah! Pagi ni boleh pergi ke Memorial Tun Abdul Razak untuk buat penyelidikan. Mungkin juga mimpi semalam dengan Najib dan Pak Lah menyeru aku menggali lebih banyak rahsia khazanah negara yang terpendam. Jeng... jeng... jeng... selamat jalan, keluar dulu... adios

Selamat Tinggal (pamit) - Broery Marantika


###############################

26 Zulkaedah/14 Nov (Sabtu)
Selepas berdepan dengan azab ke’tension’an yang melanda diri ini, ya masa sengsara ini, (maksudku tempoh sekatan-sekatan ke atas tulisanku ini) entah bilakah akan berakhir?

Kalau aku fikir terlalu lama, tak jalan kerja-kerja. Harus aku disiplinkan diri, membuat rancangan dalam senyap. Musuh terlalu ramai yang mengintip tulisan, musuh luaran yang SB tu mampuih pi la… aku pedulik hapa!

Ingatkan, bila keluar USM, sekatan menulis sudah berakhir. Rupanya tidak. Bila sekatan berlaku di USM, hatiku jadi rusuh dan ketika itu pula rakan-rakan dok minta kita jangan menulis lagi. Terus aku seranah, tiba-tiba mereka menjauhiku.

Sorry friend, ana perlukan rakan, bukan ‘rasoh’. ‘Rasoh’ ada bermacam wajah. Ada yang melemahkan kita secara tak sengaja, tapi dia tetap kawan. Ada yang nak lemah semangat kita, dalam masa yang sama, dia dok sembang kemaih, berlagak seolah-olah dia berani.

Kalau nak ceritakan semua bentuk wajah dan rupa paras, ni boleh tebal jadi satu buku. Ya inilah yang dinamakan ‘rasoh, rakan tapi musoh’ (istilah arwah A Samad Ismail). Mereka ramai, tidak terhitung. Pak Samad tentu ada asas yang kukuh, kenapa dia sampai perkenal istilah ini. Mungkin dia juga mangsa dan banyak berdepan dengan ‘rasoh’. Agaknyalah.

Mahaguru kewartawananku, T. S. Lanang berulangkali mengingatkan hal ini ketika daku mengadapnya, dalam tempoh terakhir aku di USM. Inilah sebahagian khutbah, kuliahnya.

“Kalau kamu nak minta pertolongan, kenal dulu dia tu sebenarnya siapa, musuh atau pun kawan,” kata guruku yang pernah menjadi ikon kontroversi di USM sekitar 1970-an dulu.

PAS akui wujud bai'ah laknat


Maaf kalau agak kasar. Kadang-kadang orang besar dalam parti pun boleh jadi rasoh juga dan tinggallah orang Pas bawahan yang berjuang menaikkan bendera itu menjadi mangsa rasoh. Nak cerita kenapa sesetengah pimpinan jadi rasoh, kena buka gelanggang baru.

Sebab itu di awal pangkal surah al-Baqarah, setelah Allah s.w.t perihalkan sikap mukmin, kemudian diperihalkan kisah orang kafir, lalu diperpanjang kisah orang munafik – musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, duri dalam daging.

Tengok! Orang Melayu pun dah sediakan ungakapn macam-macam bagi memperihalkan sikap musuh dalam selimut ini.

Ketua Mafia Michael Corleone (Godfather II) pernah marah-mara kerana rancangannya dihidu oleh orang dalamannya sendiri.

Dan, kebetulan musuh dalam selimut itu adiknya sendiri. Mike (panggilan mesra Michael Corleone) akhirnya mengupah orang membunuh adiknya sendiri. Tapi, aku bukan Mafia.

Sedang menulis ini hujan turun. Hujan yang kerap turun dan berita TV yang melaporkan banjir gelombang ke2 yang kini melanggar Kota Setar, Padang Terap dan jelmaan mimpi lalu kerap hingga semula di kepala.

Bumi akan berputar dan semua ini bakal tenggelam, tetapi manusia tidak tahu, di mana kesilapan mereka. Ini yang bahayanya. Pesakit yang tidak sedar dirinya sakit.

###############################

25 Zulkaedah/13 Nov (Jumaat)
Hari ini hidup aku bergelumang dengan kesedihan. Angka hari ni pun 13. Cuba kutendang keluar dan kuusir tanggapan mengarut itu.

Banyak dah tulisan yang dah dipadam di HD. Aku tak dapat nak 'claim'. Kejam betul puak-puak ni. Dulu, nampaknya masih ada saki-bakinya. Kena tukar strategi nampaknya.

Bos call, perlu siapkan tugasannya. Maaf la ya syeikh, nak bantu diri sendiri pun terhegeh-hegeh, nak bantu orang lain, lagi rumit. Nak taip pun rasa bosan dah la ni. Hantar-hantar tak naik-naik, kalau ada orang nak kita menulis pun, semua nak kita menulis secara percuma.

Kononnya tiada sekatan. Tetapi, kaum penulis menuntut lebih dari itu. Bukan saja tiada sekatan, malah duit pun kena ambil kira juga. Dulu, aku di Siasah, dapat gaji bulan-bulan, tak tuntut pun kat H Daily. Kalau nak aku tulis free, boleh.. tapi pastikan aku kerja tetap dulu.

Bai'ah talak: Bukan rasmi dari PAS


Bila dah banyak sangat sekatan, aku nak jawab bagi pihak Pas pun tak dapat. Kalau dunia ini dah kurang orang yang jaki dan dengki, dunia ini berubah menjadi syurga yang abadi.

Sory teman-teman, aku berbicara, menulis dan mengarang dalam keadaan jiwa yang tak tenang.

Maghrib. Keluar isi air mineral, fotostat I.C untuk 'submit' borang rumah kos rendah DBKL dan melihatkan emas naik tadi, hatiku jadi risau. Semalam nampak turun. Isk... isk... isk...

Tetapi, alamak, rupa-rupanya harga emas hari ini tak ikut harga kelmarin (Khamis). Harganya menjunam ke RM521 pulak. Kenapa harga Jumaat tak follow harga Khamis macam selalu? Apa pun kenyataan bahawa Jumaat is lucky day memang tepat dan aku dah sesiakan peluang itu!

NY of BH call, tak sempat jawab - so sorry bro! Nas sms - Upsi lambat posting, tiada kesempatan untuk kujawab lagi. Haidi call, nak turun KL, tapi tak jadi. Akhirnya Khai - nak hantar kad nikah, oke, selamat pengantin baru.. maaf, kita tak boleh gelak ketawa dan bergurau seperti dulu.

Suasana berubah, usia meningkat dan masa berlalu begitu cepat, nak buat apa pun tak larat dan tak sempat, terpaksa perang dengan ramai pengkhianat dan ramai pula orang menyekat. Urgh!

Currently have 7 comments:

  1. f says:

    Assalamualaikum.
    SABAR adalah kuncinya.

  1. f says:

    Assalamualaikum.
    SABAR adalah kuncinya.

  1. H. Fansuri says:

    terima kasih f

    saya perlu waktu yang banyak juga untuk tempoh-tempoh bertenang...

    musuh terlalu ramai, nak buat macam mana?

  1. f says:

    moga dapat harungi liku2 itu dengan penuh keTENANGan...

  1. H. Fansuri says:

    f, terima kasih atas sokongan dan dokongan...

  1. f says:

    DOA kan saja keBAIKan untuk mereka (musuh2)itu...moga mereka diberi hidayah. InsyaAllah.

  1. H. Fansuri says:

    ya f,

    Baru terfikir dan teringat masalah Nabi Daud a.s, dipenaya Iblis banyak kali sampai jatuh miskin, terhina & tersisih daripada masyarakatnya kerana berpenyakit.

    Tetapi nabi itu tetap 'maintain' sabar. Dan, dia terus menempuh hidup seperti biasa.

    Tiada rugi jika bersabar... kurniakan daku Tuhan, pahala sabar yang berterusan walau hidup ini sentiasa dianiayai orang. Ameen..