Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

22-24 Zulkaedah/10-12 Nov (Selasa-Khamis)

Tuesday, November 10, 2009 , Posted by nota untuk Syiah at 9:50 AM

24 Zulkaedah/12 Nov (Khamis)

Semalaman bertungkus-lumus menterjemah. Dalam jangkaan aku, mungkin dua minggu lagi akan tamat RWR ni. Fuh lega.

Hidup tenang tanpa campurtangan orang luar. Sejak semalam juga sudah ada perancangan macam-macam. Mana satu aku nak cekau?

Mungkin di dinding SPKB ni kena letak papan putih juga untuk tunjukkan gambaran mengenai projek-projek apa yang harus dicapai.

Ya, bila dah tenang selepas hantar, rasanya boleh aku buat transkrip di Sandakan. Tapi, alamak.. daku berasa tape tu, aku dah tinggalkan di pejabat Jalan Pahang. Sebab, puas aku cari, tetapi tak jumpa-jumpa juga kat SPKB ni. What to do? Kena refer kak ya balik ni ...

Hartanah baru?
Berbual di Facebook, seorang banker di Indon offer xxx hektar lahan di Pekanbaru. Tapi, tang ni aku confuse sikit. Takut-takut kita deal dengan orang yang salah. Sapa tau..ada berapakah nama Pekanbaru di Indonesia ni selain dari Padang?

Esok ni aku kena 'perang' dengan pengarang-pengarang tertentu. Kena buka wilayah dan daerah baru. Kesuraman iklim intelektual di JPB tak memungkinkan idea-idea membenih dan bertunas!

Idea pun bagiku adalah sebahagian daripada hartanah juga! Sebut tentang hartanah, aku terfikir harga emas. Silap perhitungan, harga emas esok tetap ikut hari Khamis. Alahai aku silap lagi, tapi tadi tengok harganya dah jatuh. Harap-harap ia jatuh terus Sabtu ni. Dan Isnin terus beli! Amin!

Ish, rasa tak semangat je bila pic SPKB dah hilang dari blog ni. Apa yang tak kena? What to do?

##############################

23 Zulkaedah/11 Nov (Rabu)
Ke DBKL, kununnya nak ambil borang untuk beli rumah berharga RM35k dekat area Kerinchi, Pantai Dalam... etc tu. Tiba-tiba ...

"Rumah tu untuk penduduk asal di situ jer," kata kerani wanita itu dan aku pun ambil juga borang tu sebab percuma. Mana tau kalau dapat rumah area lain sama.

Dekat DBKL Kg Baru tu ada sebuah restoren. Aku makan-makan di situ sambil memikirkan apa yang mesti aku buat dengan emas hari ni yang melonjak ke paras RM523. Tadi call ar-Rahn, dan depa kata, "... kelmarin RM521." Nak tunggu Jumaat, my lucky day, tapi kalau naik.. tak best la.

Dah jumpa Memorial Tun Abdul Razak! Yes!
Hala balik, tersesat entah ke mana. Then sampai area Masjid Negara. Ringkas cerita, terjumpa Memorial Tun Abdul. Cantikkk!! Memang betul kata Prof Bakar Hamid, tempat ni sesuai untuk buat penyelidikan mengenai Tun Abdul Razak. Rupa-rupanya, 'kesesatan' ada indahnya juga.

Tapi kalau kita tersesat masuk ke jalan Ayah Pin, Haji Kahar Rasul Melayu dan apa-apa lagi, kita jangan sesekali tinggalkan solat. Di situ ada doa keramat - "Tunjuk kami jalan yang lurus!."

Jadi, jikalau sesat macam mana pun, tetapi dalam keadaan kita masih bersolat, maka i'Allah akan temui jalan yang lurus semula. Sebab tu, Iblis menyeru orang-orang ni bahawa mereka telah pun sampai ke darjat maqam tertinggi - tak perlu solat. Ini dilakukan supaya orang yang tersesat itu, terus-menerus kekal berada dalam kesesatan.

Kalau boleh buat penyelidikan tentang TAR ni, mungkin senang dapat duit dari Najib kot. Habis RM7 juta, duit Putera Saud tu dapat ke Rosmah. Tapi aku rasa, mungkin boleh dapat duit Putera Saud tu balik kot. Apa-apa pun, biarlah strategi ini dirahsiakan.

Dr A sms-13, 14 November ni ada Seminar Intelektual Muda Asasi. Aku kena bersedia walaupun turn aku bentang kertas kerja dah tamat.

Hari ini, abah dan Masyi call - apakah aku ada tiket untuk balik raya haji? Tapi, abah minta balik dengan Kakti. Tadi, lalu kat pejabat Tabung Haji. Memang hati aku dah digerakkan Tuhan untuk menabung sikit demi sikit. Minggu depanlah aku buat urusan di Tabung Haji tu.

Balik malam - siapkan terjemahan ...

##############################

22 Zulkaedah/10 Nov (Selasa)

Ke Kelana Jaya, menebus tiket 2012 dan Ninja Assasin. Rupanya dah memang tayangannya malam ini.

Untuk 2012 - daku dapat 2 tiket free, pelampung 2012 dan t-shirt hitam. Untuk Ninja - dapat buku nota, poster ninja dan sekeping pass untuk 'redeem' dua tiket.

2012


"Filem 2012 tu ditayang malam ni," kata apek. Fuh! Mujurlah ikut gerak hati nak tebus tiket itu hari ni. Kalau tidak, tak sempatlah mahu tengok. Baru teringat, malam ini ada forum kat Kolej Darul Hikmah, Kajang, berkaitan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan isu semasa.

Ini confirm nak kutuk geng Wahabi. Ish, walaupun aku pro-syiah, tapi tak sampai hati nak balun wahabi. (Ish! Orang gurau saja daa, nanti antum ingat, ana sudah jadi syiah pula, abislah ana!)

Aku terfikir nak rawikan kisah aku dengan Ustaz Asri di USM dalam Detik Daily. Hasrat itu juga kusebut kepada ALO semalam, kisahku dengan ALO dijangka siap dalam masa terdekat, i'Alloh!

Turun tangga Cinema Online tadi, ada syaitan berbisik di hati, "Ente tak payah pergilah ke KDH tu, pi tengok wayang dah la!" Ish la... jahat bebenor iblis syaitan ni. Masihlah digoda lagi diri ini.. Syoh! Syoh! Syoh! Hampeh sungguh!

Teringin nak beli Beri Biru (Blueberry)
Sampai Kg Baru, singgah Warung 1Malaysia. Buat sedikit catitan di dalam buku hadiah yang aku dapat tadi. Di warung ni ada Wifi, daku terasa mahu beli Beri Biru (Blueberry) rasanya. Mudah la sikit ber'facebook' dalam rangka menjatuhkan Najib Razak lewat facebook ni.

Maghrib, terus ke Damansara. Rupa-rupanya, hal bumi nak banjir ni memang la sudah diketahui kerajaan sedunia. Amerika dan beberapa kerajaan sedunia dah siapkan lima buah bahtera untuk bawa haiwan ternakan di China. Demikian menurut jalan cerita 2012 itu.

Ramai sungguh yang pi tengok rupa-rupanya. Depa nak tahu kiamat tu jadi macam mana kot? Lepas tu, sekuriti ketat sungguh! Buat pertama kalinya, depa tak bagi penonton masuk bawa hp ke dalam panggung wayang. Jadi, kami kena letakkan hp kami di tempat yang khusus.

Penonton bertepuk sorak gembira ketika menonton babak kapitalis Rusia itu menghidupkan enjin kereta dengan suaranya. Ada unsur jenaka dekat situ. Buat pertama kali, aku rasa filem ini akan jadi suatu fenomena. Aku menjangkakan ia akan hit!

Aku terperasan sendirian ketika muka hero itu mirip wajahku dan kapitalis broker peninju Rusia itu, mirip wajah Najib Razak. Laa...Hangpa gelak apa? Bukan satu jenayah dan dosa, jika kita dok perasan sendirian bahawa muka kita seiras pelakon Bollywood, Hollywood, Mollywood, he... he...

Tapi itu bukan persoalannya-persoalan awal-benarkah menjelang 2012-bumi ini akan tenggelam atau mungkinkah ini cuma bayangan ketakutan Barat seperti kes Y2K dahulu?

Hala nak balik terlihatlah kelibat blogger Sang Gedembai. Wah! Dia pun tengok jugak. Maknanya blogger ni pun tumpang semangkuk juga untuk menonton kehebatan filem ini.

Matahari kita semakin dekat?
Kisah bermula apabila Satnam, seorang saintis di India memberitahu seorang saintis di Amerika mengenai penemuannya berhubung kejadian aneh sekitar matahari. Peristiwa ini mengundang pertanyaan di benakku. Mungkinkah pakcik di Kelang dah nampak matahari kita ada problem?

"Matahari dah semakin dekat dengan bumi," kata pakcik ketika kami merungut tentang panas memijar, menjalar ke tubuh. Aku kena tanya Abu Yahoo dan Ibnu Google berkaitan hal ini.

Ada dua kemungkinan saja. Maybe ramalan Kaum Maya (tamadun terawal) ini benar atau salah. Kalau salah sekali pun, tiada masalah. Tapi, macam mana kalau betul?

Daku tinggalkan catatan ini dengan dua hadis nabi. Sabda nabi, "Berusahalah di dunia ini seperti mahu hidup seribu tahun lagi, dan beribadatlah seperti kamu akan mati esok hari."

Juga sabda nabi, "Kalau kiamat tiba dan di tanganmu ada segenggam biji benih, maka tanamlah ia." Jangan disuruh Najib Razak syarahkan hadis ni, apatah lagi Rosmah.

Baru dapat USD 2 juta (RM7 juta), terus dilabur ke badan amal. Tak terlintas nak bagi kat IPT atau nak langsaikan hutang bebudak yang terhutang dengan PTPTN walhal dia Canselor Unisel.

Pelik juga, kalau duit tu Putera Saud nak beri kepada rakyat Malaysia, salirkanlah dekat Menteri Kewangan, Najib Razak, merangkap PM 1Malaysia itu. Awat Rosmah, si bini Najib dapat duit tu? Apa kedudukan Rosmah dalam kerajaan ni? Urgh! Urgh! Urgh!

Dia wakil kerajaan ker? Macam Khairy Jamaluddin je aku tengok. Mahathir pun tak berani kritik Najib tentang Rosmah sepertimana dia kritik Pak Lah dalam kes KJ. Rakyat lani tak nampakkah macam yang aku nampak nih!? Tensionnya aku... Urgh! Fikir-fikirkan... dan selamat beramal...

Untuk menghilangkan tension yang membelit diri ini, baik aku layan klip video ini ... Urgh! Urgh!

Cinta Bandar Tasik Selatan

Currently have 2 comments:

  1. muhammad says:

    salam..maaf, xdpt join a.ali g tgk 2012 mlm td. hati rasa nk p jgk sbnarnya, tp takleh, trpaksa xpegi n trhalang. xdpt elak. xpalah, klu lgu tu, harapnya sy dpt tnton ninja nnti dg aali pn cukup dh. harap2 masa tu xtrhalang, amin. :)

    elok gak klu abg ali nk rawikn kesah a.ali dg us.asri, spt mana ustz hasrizal rawikan kesah dia dg ust asri kt sini. nk tau jgk, apa kesah aali dg dia :)

  1. insya Allah Fahmi, abg ali cuba ceritakan hal berkenaan... tapi, sibuk sikit mutakhir ini...