Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

19-21 Zulkaedah/7-9 Nov (Sabtu-Isnin)

Friday, November 06, 2009 , Posted by Ibnuamir al-Pendangi at 11:43 PM

21 Zulkaedah / 9 Nov (Isnin)
Kumpul duit siling dan cukup RM100, tukar dekat stesen LRT Kg Baru dapat RM50. Nak tukar duit siling RM50 di Restoren an-Nur tokey pulak tak ada. Kalau dah cukup, boleh beli emas.

Semalam, hantar bahan ke BH, tengok apa terjadi. Isu judi tikam nombor ekor, kalau tersiar, aku cuba lobi di Parlimen, lobi orang-orang tertentu setakat yang termampu.

Don Fahmi beritahu ada tanah di Mukim Sg Buloh, tersiar iklannya dalam blog The Malay Press.

The Fall of the Ottoman Empire


Tiba-tiba terjumpa klip video yang baik juga. Blog ni, blog Anai-Anai dan lain-lain yang sewaktu dengannya cuba merungkaikan misteri. Tapi, kenapa aku tak nampak watal-watak mereka ni?

Nak juga jumpa-jumpa, bertukar-tukar fikiran. Malas dah baca ni. Lambatlah! Kalau mendengar dan bertukar-tukar fikiran, maklumat cepat dapat. La ni, nak tulis pun malas. Sebab, tulis-tulis pun bukan nak tersiar sangat. Bila tak tersiar, tak dapat duit. Jadim buang masa saja.

Manusia pula, ramai yang ambil kesempatan bila tengok kita tak boleh menulis ni. Ada yang jemput kita menulis di laman depa, tapi duit tak de. Ada yang ajak buat sekali. Tak boleh... tidak sama 'writer' dengan 'updater'. Orang yang menulis tak semestinya boleh update laman.

Aku rasa depa dah silap paham ni. Nampak kita ini boleh menulis, depa ingat kita boleh 'update.' Tapi silap aku juga. Aku punya tabiat, tak boleh kata tidak pada setiap harapan orang. Aku kena belajar untuk menolak selepas ni. Kalau tidak, berlaku masalah ke atas aku sendiri.

###########################

20 Zulkaedah / 8 Nov (Ahad)
Hishammuddin Hussein minta Najib Razak masuk campur untuk menangani pergolakan MCA tapi Najib tolak Kata Najib, biar MCA minta dia sendiri masuk campur.

Tambah Najib, dia takut kalau MCA kata beliau ingin merampas kuasa dan pelbagai telahan lagi. Adakah Najib sedang menunggu Mahathir campurtangan dalam MCA seperti Mahathir lakukan ke atas MIC ketika berperang dengan Samy Vellu dulu?

Semalam satu dunia menyaksikan Pas telah bergolak, lupakan kita bahawa pergolakan dalam BN tak kalah hebatnya? Di sepanjang jalan kehidupan ini, terbentang dua persimpangan jalan.

Adakah kita ingin terus kekal sebagai penonton yang setia memerhatikan sampai bila-bila, atau menjadi golongan yang cuba bertindak untuk merawat keadaan yang pincang?

Yang bermain bola sepak antara Negeri 9 dengan Kelantan semalam cuma sekitar 20 orang saja. Tapi, yang marah-marah sampai terbakar stadium adalah penonton.

Semalam juga ada orang chat dengan aku tentang isu pergolakan dalam Pas dan seorang lagi sms sampai ke malam tentang ketidakpuasan hatinya ke atas Dr Maza yang ditangkap atas dakwaan tiada tauliah. Tapi, bila kuasak, "Bersediakah hang kritik Dr Maza seperti yang dok sms ni?"

"Ish, aku tak berani lagi kerana takut nanti jadi lebih pecah-belah ... etc...," katanya. Lalu, saya jawab balik, "Lepas ni, kalau hang nak sms, call aku tentang Dr Maza macam yang selalu hang dok buat, baik tak payah, kalau nak sembang hal lain, oke..."

Yang sedang chat di YM tu, kutanya juga dengan soalan lebih kurang sama. Lalu dijawabnya, dia akan menulis secara umum kemudian terpulang kepada pimpinan Pas sama ada nak terima atau tidak.

Hmm... masih tak ramai orang yang nak tulis, kupas secara mendalam dan fokus, sentuh isu pun secara am, general saja. Orang bawahan Pas ni bukan berani nak kupas isu EGM ni lebih-lebih.

Macam mana nak bagi mereka berani? Makin rigid orang-orang bawahan kerana diperbodohkan pihak-pihak atasan. Keberanian adalah asas awal budaya ilmu.

Aku tension ni. Lebih ramai yang suka jadi penonton daripada berjuang menyelesaikan masalah. Macam mana aku nak lepaskan ketegangan ni selain berfoya-foya di Jalan Yap Ah Shak? Baikku tonton dan menikmati klip video ini ... Urgh!

Rossa - Pudar


###########################

19 Zulkaedah/7 Nov (Sabtu)
"Mana boleh buka kepada semua?" kata bos ketika menjelaskan kedudukan Seminar Politik Pas tu kepadaku semalam di Rafiya.

"Hanya terhad, terbuka kepada para perwakilan Pas saja. Tak kan nak masuk semua? Lagi pun, tak kan semua rahsia dalaman parti perlu diketahui semua orang?"

Ceh! Aku ingat terbuka untuk semua. Ingatkan slogan Pas untuk semua ni, menggambarkan parti ini boleh menampung dan menakung segala macam pandangan dan aliran. Daku pun dah terlanjur cakap kat kawan-kawan yang seminar tu terbuka untuk semua. Sorry ya syeikh! Ana silap paham.

Ahah! Ka Ching! Ini bermaksud aku ada alasan untuk buat seminar Pas, PKR, DAP dan lain-lain parti komponen Pakatan Rakyat dan ia akan terbuka buat semua. Eksklusif juga Pas ni.

Hari ini H. Daily dah buat pembaharuan seperti yang bos cakap. Bila aku tengok hari ini, ruangan Politik Kampus dah tak ada dan begitu juga ruangan sastera. Aku tidak boleh 'claim'' duit dan tak boleh nak kembangkan lagi pemikiranku dalam kedua-dua ruangan ini.

Aku rasa bicaraku dahulu kepada bos semasa di Siasah tahun 2005 dulu memang ada kebenaran juga. Bos tanya cita-citaku, aku kata nak jadi pensyarah, nak sambung Master dan Phd.

"Masuk IPT, ada Auku, bermacam halangan, kalau terus jadi wartawan nanti boleh terkenal," katanya. Kemudian, aku lihat hal tak sihat dalam akhbar berhaluan kiri termasuk pengurusan.

Sampai sekarang aku tidak pernah disahkan jawatan sebagai wartawan. Masuk pula OSM (baca terbalik) dan AR yang dah busuk hati dalam akhbar, lagi pening kepala aku. Sampai ke sudahlah jawatanku sebagai wartawan tergantung. Sebab itu, rasanya baik aku masuk kampus semula.

Currently have 4 comments:

  1. Anonymous says:

    People can not Guanzhuziji life, nor can block the dates of death, so that my human live forever. Since the lives to come to such a capricious, we should make good care of it, use it to enrich it, so that the capricious, and precious lives, distributing i
    讓網路行銷SEO團隊告訴您~以下各種網路行銷資訊
    網路行銷
    關鍵字廣告
    關鍵字行銷
    seo
    網路排名
    網站優化
    網頁優化
    關鍵字排名
    關鍵字排名

  1. Anonymous says:

    People can not Guanzhuziji life, nor can block the dates of death, so that my human live forever. Since the lives to come to such a capricious, we should make good care of it, use it to enrich it, so that the capricious, and precious lives, distributing i
    讓網路行銷SEO團隊告訴您~以下各種網路行銷資訊
    網路行銷
    關鍵字廣告
    關鍵字行銷
    seo
    網路排名
    網站優化
    網頁優化
    關鍵字排名
    關鍵字排名

  1. Anonymous says:

    salam...sy baru terbaca tulisan a.Ali nih...tgh mencari bahan...hm,btw sy doakan a.ali berjaya mencapai cita2 menjadi lecturer...di uni sekarang kurg lecturer yg mampu bimbing aktivis mahasiswa yg pro-M, klu mereka menyokong sekalipun...tapi sy juga doakan a.Ali teruskan menulis...utk membuatkan org tahu...
    selamat maju jaya ya...chaiyok2...=)

  1. H. Fansuri says:

    insya Allah, terima kasih kerana menyokong perjuangan abang Ali. doa kan apa yg a. Ali cita-citakan akan termakbul akhirnya.

    semoga Anonymous akan berjaya juga di dalam pelajaran... ameen..