Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

15-18 Zulkaedah/3-6 Nov (Selasa-Jumaat)

Tuesday, November 03, 2009 , Posted by nota untuk Syiah at 8:13 AM

18 Zulkaedah | 6 Nov (Jumaat)

Hujan di tengah jalan, sementara nak pergi Inspem, menyebabkan daku lewat di sana. Isi borang dan akhirnya dapat bincang dengan Dr R mengenai penyelidikan.

"Borang ni kena bagi kat Dr Mad Rofa," kata beliau ketika aku serahkan borang untuk bertugas sebagai penyelidik. "Sebabnya, dia ketua projek."

Minum petang dengan Rohaizat, daku baru tahu Inspem masih menumpang. Mereka kini dalam usaha menubuhkan bangunannya sendiri dalam program RMK10. Inspem tertubuh pada 2001. Dan, Rohaizat bersama kawan-kawannya adalah perintis saat Inspem mula-mula dibuka.

Mala dari Asasi call, "Meeting esok pagi batal, ditunda ke tarikh lain, apa pun, kami beritahu." Yyiiihaa!!! Ini bererti, aku boleh pi Seminar Politik Pas esok! Ayuh berjihad membela kebenaran!

NADAMURNI - SUNNAH ORANG BERJUANG 1


Mendengar lagu, membaca bait-bait lirik, terasa segar diri ini untuk membuat REFORM PAS!



Iyah! Pejuang, tidak harus takutkan sebarang celaan dan cercaan para penzalim dalam parti Pas!

Dunia Baru Islam


Semoga lewat Reform Pas ini, Dunia Baru Islam akan terjelma. Selagi mana dua tiga kerat yang bermasalah itu masih ada, sulit nak dibina Order Dunia Baru Islam (New Islamic World Order)!

NADAMURNI II - Selamat tinggal ibuku


Sebenarnya, nasyid tentang ibu ini tiada kaitan. Cuma memohon restu ibuku, mohon doa semoga REFORM PAS ini akan berhasillah hendaknya. Ameen ...

Mendengarkan nasyid-nasyid ini, semakin rasa kuat dan bertenaga untuk berjuang esok, Hidup Melayu, Merdeheka, Takbir, Allahu Akbar! Hidup 1Malaysia! He.. he.. he..

###################

17 Zulkaedah | 5 Nov (Khamis)
Hari sibuk. Tak sempat juga nak tamatkan terjemahan. Berkurung juga aku dalam SPKB sampai ke malam!

Bos call, baru kusedar ada panggilan, tapi sudah terlewat. Tiadaku sempat menyahutnya. Dalam ke'bz'an, lupa balas balik. Sorry bos!

Mala dari Asasi call, "Jadi datang mesyuarat Asasi?" Aku angguk dan mengiyakan; menyatakan persetujuan saja. Tak berapa lama baru teringat Sabtu ni seminar politik Pas di Taman Melewar. Aduh, gi mana ini? Nak ke meeting Asasi or Seminar Politik Pas? Oh! 7 November yang suram...

Waaa....sedenya, tak jadi nak bantai Cikgu Pa! Apabila istikharah, aku fikir lebih baik kulabuhkan pengkalan akliahku di UKM saja. Selamat tinggal alam politik kepartian...

Tiket filem 2012 PERCUMA!
Ahah! Ini berita baru yang kuterima - Sesapa yang nak pergi tengok filem 2012 secara percuma, sila layari DI SINI - (daku mendapat hadiah pertama). Cepat-cepat call diri ini. Ahaks!

Ya, lama dah tak sebut harga emas. Inilah dia harga emas terbaru, tengah naik sekarang nih!

Dinar We Sell We Buy (Public Dinar)
1 dinar RM 545.00 RM 512.00
5 dinar RM 2711.00 RM 2562.00
10 dinar RM 5399.00 RM 5129.00
Last updated 06/11/09 2:35 AM

DINAR SELLING BUYING (Dinar Kelantan)
2 Dinar 1027.00 917.00
1 Dinar 520.00 464.00
1/2 Dinar 266.00 237.00
1/4 Dinar 139.00 124.00

###################

16 Zulkaedah | 4 Nov (Rabu)
Pi ke KLCC, redeem hadiah di Digi. Naik ke TGV, tonton Jennifer's Body. Saja nak tengok Megan Fox berlakon macam mana.

Rupa-rupanya, di sebalik kisah seram ini, ada isu cult, ajaran sesat dan kumpulan kugiran, pemuzik yang menyembah syaitan untuk cepat popular. Teringat kes si Awie yang marahkan Akil Hayy kerana isu keterlibatan artis dengan ajaran sesat.

Buku-buku terbaik
Di Kinokuniya, aku terjumpa buku-buku berikut (kalaulah boleh terjemah atau ada terjemahan di dalam bahasa Melayu oke juga) - The Freemason in America (H Paul Jeffers), ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini, "Why Texas has been called ''the Masonic Republic?"

Aku teringat dulu, syarikat hartanah Kingbury nak buka tanah di Texas juga. Hairan, kenapakah mudah sangat nak beli tanah di situ. Mungkin ada campurtangan Freemason agaknya?

Juga, America's Hidden History (by Kenneth G Davis) dan juga Anti-Intellectualism In American Life (by Richard Hotstadter). Hmm.. Bagus untuk dibuat terjemahan juga.

Di Kinokuniya ada rak yang khas tentang buku-buku yang menulis isu tahun 2012 sebagai tahun kiamat. Juga, aku bertemu buku Atlantis, kununnya ada tamadun hancur tenggelam di bawah laut. Macam kes bandar purba yang terkambus di bawah Tasik Chini la kot?

Mimpi laut, tsunami
Teringat mimpi kakiku dok pijak-pijak tanah selut hitam, tepi pantai ketika air laut pasang baru-baru ni, mungkin laut bukanlah terkait dengan tsunami dan gempa bumi sangat, tapi juga berkaitan dengan politik jugak kot?

Pakcik mimpi tsunami lima negeri - akhirnya lima negara dilanggar tsunami lalu rebah ke tangan Pakatan Rakyat.

Pergolakan Dr Maza dengan Dato' Nakhaie Ahmad, adakah masih serpihan mimpi berkaca yang terkait dengan pergolakan tsunami dalam mimpi juga?

Ish, sedang aku menaip, RTM bawa laporan tanah runtuh. Ke tanah-tanah selut yang jatuh kena pijak tu adalah gambaran tanah jatuh? Daku kini fenin, fenin, fenin, urgh!

Semalam abah call memberitahu yang ceknya dah clear. Jadi, 'lebihan' duit dalam akaun syarikat tersebut datang dari mana. Pelik-pelik... fenin, fenin... dengan semua teka-teki kehidupan...

Jawapan kepada semua ini membikin jiwaku sakit. Aku tak boleh cari jawapan mengguna akalku lagi. Dulu pakcik cakap kena guna hati. Imam al-Ghazali selalu cari jawapan guna akal sampai dia sakit-sakit. Aku cari Champa, tak jumpa-jumpa, ada jugak la sesekali menjengah dalam mimpi.

Tapi, itu semua tak pernah jelas, belum cukup, tak memadai, please help me... urgh! Tapi, Imam Ghazali akhirnya berkhalwat setelah akalnya gagal cari jawapan. Ish tang ni aku lemah ni. Bukan masa aku lagi kot nak pi berkhalwat di gua-gua ni? Urgh!

###################

15 Zulkaedah | 3 Nov (Selasa)
Sepatutnya ke Inspem hari ini, untuk isi borang. Tetapi, daku tunda kerana mahu selesaikan hal peribadi. Bila difikir-fikirkan, terasa rugi pula.

"Jumpa Dr. Rohani, isi borang ..." seorang petugas di Inspem sms kepadaku. Oleh sebab aku tak dapat datang, pertemuan itu dibatalkan. Adus! Ruginya...

Tebus 2 keping dinar emas Kelantan-RM630.60. Aku ingat RM640.80. Murah sikit. Lepas tebus emas ni rasa 'kemaih' ja sebab dok rasa dapat balik aset kita. Huh! Kapitalis betul aku...

Ke Seng Heng kat Diamond Sq. untuk cari pita perakam, depa kata tak dak. Aku jadi buntu, kat mana aku boleh beli pita perakam ni? Akhirnya, jumpa sebuah kedai elektronik di Chow Kitt. Di situ, harganya RM188. Rasanya, oke jugak harganya.

Akhirnya aku pi Bank Islam, bank-in cek semalam dan draw RM300 untuk beli pita perakam. Di kala itulah cik pyanz call, mengajakku bergebang dekat Rafiyah.

"Kawan aku di PWTC, kerja dengan Umno di bahagian grafik ja, gaji RM8,000 sebulan," kata bekas kartunis ini. Sambil mengeteh, berbangkit isu cerpenku Hikayat Musang Berjambang dan Gedung Kartun, milik Zunar. (Teringat aweks PWTC - adakah betul aweks or penyamar?)

"Depa letak gambar Najib, dok pegang bendera Mongolia, memang kena ban la," katanya lagi. "Patut letak muka Samy Vellu ka, Soi Lek ka dulu, tak dak la kena rampas. Dah jadi la gu ni, nak bayar gaji kartunis macam mana?"

Banyak idea dan angan-anganku terlepas sebab lambat beraksi. Dulu pernah aku tasykil kat dia, jom la buat komik, dia kata renyah, tengok...Zunar dah start.

And then, aku baru dok terhegeh nak buat NGO, kunun nak buat seminar kelemahan Pas a.k.a Seminar Malaysia Baru. Tapi, idea tu dah disambar Pas ketika EGM digantikan dengan seminar.

Pengajaran baru - lain kali buat je terus, cari kawan-kawan dan terus laksanakan. Bak kata ALO, dalam kontraktor dan business ni, 'know who and know how' (kalau tidak, memang hau la..), kata cik pyanz, ramai kontek maka banyaklah job yang dapat.

Aku teringat Dinsman, orang kuat Paksi. Lalu aku beritau cik pyanz bahawa aku mahu wujudkan majalah Sastera Pembebasan, biar majalah ini jadi lidah rasmi Paksi. Bahan-bahan dalam mel-e sastera.harakah@gmail.com cukup banyak! Mungkin boleh ambil daripada situ juga.

Kewangan tu, mungkin kita boleh berkira dengan 4 buah negeri Pakatan Rakyat, Perak (opss..da jatuh ke BN daa..) Kedah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang. Boleh juga kita bangunkan laman sesawang Sastera Pembebasan untuk Paksi.

"Get ready sajalah," kataku kepada cik pyanz yang bekerja sebagai grafik dan layout Siasah tu. "Kalau jadi, maybe ada job sikit kot untuk cik pyanz jaga layout, tapi tak jamin la jadi ke tak."

Namaku Abel Fansuri Roznovski, seorang kapitalis dalam drama bersiri Kane & Abel atau aku ini seorang bakal taikun media seperti yang diwatakkan dalam Citizen Kane yang menguasai segala bentuk media dan akhbar ternama di Amerika pada era kegemilangannya.

Dan sekarang, daku menggunakan tulang empat keratku, mengerahkan segala otot dan segenap kebijaksanaan otakku yang bergeliga guna membuat urusniaga yang menguntungkan! Tapi kena ada sokongan kawan-kawan yang jenis penulis juga, kalau tidak ... bungkus terkambus...

Currently have 0 comments: