Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Catatan awal bermula ...

Tuesday, August 07, 2007 , Posted by nota untuk Syiah at 8:01 AM

Salam ...

Baru sekarang dapat saya mulakan semula penulisan setelah lama tidak menulis. Namun, dalam ruang menghimpit itu, dapat saya simpulkan beberapa perkara mengenai keadaan di Samarinda, Balik Papan dan Jakarta.

- Saya harus akui bahawa banyak lagi kekosongan jiwa yang harus terisi. Ilmu saya pelajari selama 30 tahun cuma setinggi paras buku lali. Jadi, saya haramkan diri saya mendabik dada buat selama-lamanya. ...

(Tuhan, namaku Burhan, jadikan hatiku tunduk hanya kepadaMu. Jadikan hatiku tunduk kepadaMu seperti mana dahiku terpacak di sejadah. Jangan jadikan aku sebagai mereka yang dahinya sujud di sejadah, tapi hatinya sujud kepada pemerintah yang zalim!)

- Saya harus bergiat aktif dalam kegiatan puisi. Rugi benarlah jika tajaan DBP saya sia-siakan begitu sahaja.

- Terima kasih dan sekalung penghargaan buat Saifullizan Yahaya (DBP), 'Cikgu' Sahrunizam Abu Talib (pemenang hadiah puisi tempat ke-3 dengan judul puisinya - Lidah Ibu) [yang menyamar sebagai watak BUNGA, SASA di ruangan Chat Box :)]. Kalian adalah guru-guruku, merangkap sahabat seperjuanganku. Gurauan kalian tetap bersemadi di ingatan.

- Rakan-rakan di Singapura, Indonesia, Brunei - kita akan sentiasa berhubungan. (Komang, Hudan, Allen, Lupita, Zaidah, Awang, Anton, Freddy, etc.) Aku akan membawa kalian ke Malaysia nanti, Insya Allah Taa'la ...


Kepada Afna ...

- Kepada Afna, kita harus percaya kekuatan doa, pengharapan dan tawakal. Sekali peristiwa, saya jadi kempunan kerana tidak dapat bergambar dengan Pak Sutardji di rumah Wali Kota Samarinda. Saya minta cikgu Sahrunizam ambil gambar saya dengan Pak Sutardji, tapi ternyata gambar itu 'tidak menjadi'.

Tapi, bila saya ambil gambar cikgu Sahrunizam dengan Pak Sutardji, oke pulak. Jadi, saya cuma tinggal diam di dalam hati. Esok, lusa ... Pak Sutardji sudah pulang ke Jakarta. Saya fikir, memang tiada harapan lagi untuk bergambar dengannya di Samarinda.

Tapi, apabila kami mengunjungi Gramedia di Matraman, tiba-tiba kami (saya, Saifullizan dan Sahrunizam) terlihat sosok Pak Sutardji sedang membelek buku-buku di situ. Ruang kesempatan itu saya ambil. Akhirnya, berjayalah juga saya bergambar dengan beliau. Cuma, di akhir cerita, saya tetap jeles dengan Sahrunizam.

Ini kerana, kami berdua membeli buku Isyarat, karya Pak Sutardji. Tapi, 'cikgu' yang dapat tandatangan beliau, sedangkan saya sedikit terlambat, tak dapat autografnya ...

Tapi, apa yang penting di sini ialah pengajaran yang selalu saya terima daripada guru-guru yang arif mengenai soal hati. Iaitu, simpan betul-betul niat yang suci itu. Pastinya akan dimakbulkan Tuhan. Cuma, masanya datang cepat atau lambat. Hanya bermodalkan niat yang suci bersih, suatu perubahan dapat dilakukan ... Insya Allah ...

Tulisan terbaru mengenai Sang Ratu Langi, Dayak dan Monggolia ...

Edisi Kampus Hadhari ...

Currently have 0 comments: