Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Lambaian Jun

Monday, June 02, 2014 , Posted by nota untuk Syiah at 2:04 PM


21 Syaaban, 1435 | 19 Jun, 2014

Sudah dapat no hp Sharin untuk beli kereta pejabat nanti. Malam ni saya ke Auditorium DBP kerana menonton pementasan teater Sandera.

Berjumpa Ibu Lila of Ai Ti Bi Em. Lalu beliau menjelaskan kedudukan di Ai Ti Bi Em itu. Katanya, memang ada satu tempat khas untuk penulis.

"Memang kita sediakan tempat agar penulis menulis di sana," kata Ibu Lila sebelum pementasan teater itu bermula. Selepas tamat pementasan teater, saya pun bertanya lagi.

Jawapannya tetap sama. Iaitu ITBM ada satu bilik khas untuk penulis menulis. Jadi...jikalau khabar ini benar, saya mungkin ada harapan untuk mengarang di sana tanpa sebarang gangguan lagi.

Di dalam dewan auditorium tadi, Sani Sudin menggesek ukulele sambil menyanyikan satu lagu. Entah lagunya apa? Tetiba, seorang wanita ikut sama menyanyikan lagu yang didendangkan ahli kumpulan Kopratasa itu.

"..terkejut aku tiba-tiba.." katanya mengikut rentak lagu itu. Saya beralih ke kiri memandang ke arah suara itu. Dalam suram kelam, samar-samar, saya lihat kelibat Ibu Siti. Rupa-rupanya, beliau yang bernyanyi kecil.

Balik pejabat, saya menyemak sedikit mengenai lirik dan lagu itu. Inilah lagunya, 'Sepasang Mata Bola.'

Keroncong Sepasang Mata Bola - Sundari Soekotjo

Hampir malam di Jogya
Ketika keretaku tiba
Remang remang cuaca
Terkejut aku tiba tiba

Dua mata memandang
Seakan akan dia berkata
Lindungi aku pahlawan
Dari pada sang angkara murka

Sepasang mata bola
Dari balik jendela
Datang dari Jakarta
Menuju medan perwira

Kagumku melihatnya
Sinar sang perwira rela
Hati telah terpikat
Semoga kita kelak berjumpa pula

Sepasang mata bola
Seolah-olah berkata
Pergilah pahlawanku
Jangan bimbang ragu
Bersama do'aku... 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

13 Syaaban, 1435 | 11 Jun, 2014

Zalila of ITBM mula membangun peringatan lagi tentang buku puisi saya yang mesti diperbaiki satu perenggan di dalamnya. Kesibukan revolusi ini membuat saya sedikit terabai dengan penerbitan buku antologi puisi itu.

"Assalamualaikum Ali. Bagaimana ya dengan perenggan yang saya minta lihat tu? Dah selesai?" bertanya beliau.

Pertanyaan itu tak berjawab. Saya pun lebih kurang macam menteri-menteri Umno, BN juga yang tiada apa-apa komen. Apa pun, saya berazam jua untuk selesaikan perenggan yang dianggap 'bermasalah' itu.

Malam ini selesaikan bahan sastera. Dan terjumpa lagu Berpedati dan Intan. Juga jumpa lagu Timang-Timang Anak. Agak menarik pabila mendengar lagu-lagu lama ini malam-malam!

Berpedati

P Ramlee - Timang-Timang Anak

http://www.youtube.com/watch?v=kxJQ73fr6dI ~ (Intan)

Godek-godek google, jumpa The Wolf of Wall Street di Putlocker. Juga...saya temui filem Wall Street, Money Never Sleep di Megashare. Kedua-dua filem ini boleh diguna untuk menggulingkan kapitalis!

Tetapi, tak lama selepas itu saya baharu menyedari bahawa The Wolf of Wall Street itu tiada dapat ditonton! Urgh! Urgh! Urgh!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

11 Syaaban, 1435 | 9 Jun, 2014

Ustaz Kamaruddin menemu bual seorang Baba di Wakaf Anak Ayam di Menara (Narathiwat). Di dalam temu bual itu ditemui fikiran menarik.

Iaitu kemungkinan pembukaan Constantinople oleh Turki itu juga dibantu oleh bangsa Melayu seperti mana Melayu turut membuka Andalusia.

Itulah yang membuatkan hadir nama kota pelabuhan Malaga (Melaka) di Sepanyol sehinggalah hari ini. Jadi, Melayu itu dimusuhi dan dicemburui Barat tanpa Melayu menyedarinya.

https://www.facebook.com/photo.php?v=292496130931516&set=vb.262824147232048&type=2&theater

Batuk-batuk keras pada hari ini masih belum pulih. Saya tidak tahu, apakah ia akan berlanjutan hingga bulan Ramadhan. Teruk juga kerana saya tidak boleh minum air jika terbatuk-batuk dengan teruk nanti.

Tadi petang, masuk cek dan kemudian jolok RM100. Esok...harapnya saya akan dapat tebus Hayakal Nuur oleh Suhrawardi di kedai buku Kinokuniya, di Suria KLCC. Ia berharga RM67 lebih kurang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

7 Syaaban, 1435 | 5 Jun, 2014

Saya cuba menjawab persoalan Kak Wan tentang isu coklat Cadbury...

"Wallahu 'alam. Di pihak Ganas (Gerakan Anti Najib Razak Se-Malaya), sejauh yang Ganas berguru, berkiblat kepada aliran mazhab Attasian, maka, 'fatwa' dan fahaman Ganas adalah seperti berikut:-

1. Bahawa dalam penciptaan babi, ada pertahapan dan peringkatnya; sperma, DNA, nukleus, kromosom serta lain-lainnya seperti manusia dan haiwan-haiwan lain juga. 

2. Antara yang dibahaskan ulama', adakah TULANG babi haram kerana yang jelas disebut dalam al-Quran itu adalah, 'lahmaal khinzir' (DAGING babi). Memang pernah terjadi perdebatan demikian. 

3. Adakah sperma babi, kromosom babi, DNA babi, telah pun mencapai martabat kesempurnaan dan tahap penciptaan DAGING babi itu? Maka, jawapan ke atas hal ini yang penting diperhalusi lagi. 

4. Kedudukan arak yang haram itu, adakah kerana ia berunsur alkohol (hydroxyl functional group (-OH))? Unsur alkohol (-OH) juga ada dalam semburan minyak wangi. 

Jadi, adakah unsur alkohol (-OH) yang bawa hukum haram atau pun air ARAK itu (yang memabukkan peminumnya) yang haram?

Lalu jawapannya, ARAK itu sendiri adalah haram, dan kedudukan unsur alkohol (-OH) dalam arak itu tidak membuatkan setiap cecair beralkohol (semburan minyak wangi misalnya) dinamakan arak. 

Jadi, semburan minyak wango beralkohol yang ada unsur alkohol (-OH) di dalam cecair itu tak membawa masalah apa-apa kepada pengguna. 

5. Kedudukan 'unsur alkohol' (-OH) pada arak adalah bagai kedudukan sperma, mani, DNA, kromosom makhluk yang boleh diibaratkan unsur-unsur seni tadi. DNA membawa maklumat penciptaan makhluk lain ---- manusia, babi, unta dan sebagai. DNA masih belum mencapai tahap, dan peringkat daging; sama ada daging manusia, babi, dan haiwan. 

6. Air mani sendiri hukumnya adalah suci. Darah kita juga suci di dalam tubuh badan dan hanya dihukum najis bila darah berada di luar badan. 

Pemakanan apa-apa yang dianggap haram sebelum ini, tidaklah perlu disamak dengan meminum air tanah dan bilasan 6 air mutlak dengan jalan meminumnya setelah memakan coklat itu. 

7. Sila abaikan penerangan Ganas ini jika kaum revolusioner menemui jawapan yang lebih kukuh. Bersatu ke arah pembangunan ilmu menuju ke arah medan penggulingan pada tahun 2017!" 

~ Rujukan: Sekolah Pemikiran Kampung Baru | Kampung Baru School of Thought

~ Makanan revolusi ketika mengguling Najib Razak pada tahun 2017

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

4 Syaaban, 1435 | 2 Jun, 2014

Demam. Malam ini, menyemak perangai Najib Razak... 

Najib Razak mungkin menyukai beruang panda kerana gebunya. Saya fikir, dia suka panda gebu kerana kucing Parsi beliau pun gebu juga. 

Saya sudah nampak rumah Najib Razak di Seri Perdana. Tetapi, masih juga perlu dikaji lebih teliti mengenai lokasi-lokasi yang lebih strategik!

Najib Razak telah mengakui bahawa Seri Perdana adalah milik rakyat. Jadi, rakyat boleh berkampung di Sri Perdana menjelang revolusi thawrah pada tahun 2017 nanti!


Currently have 0 comments: