Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Muhasabah mingguan, 28 - 30 Julai, 2008

Tuesday, July 29, 2008 , Posted by nota untuk Syiah at 8:41 PM

# Nota kepada pengunjung: Maaf, kerana tak sempat nak membalas catatan semua kerana baru ada masa menoleh ke arah internet baru-baru ini. Insya Allah saya akan jawab catatan tuan-tuan dan puan-puan itu.
------------------------------------------------------------------------------------------------- 28 Julai
Bertemu Khai of Jordan. Dia pulang bercuti. Khabar yang saya terima, dia akan bertunang pada 8 Ogos (Jumaat) setelah banyak menempuh dugaan dalam kehidupan. Dia ni pun jenis panas baran sama. Tidak sabar langsung. (Err... macam saya juga, he he)

(Akan menyusul, insya Allah)
------------------------------------------------------------------------------------------------- 29 Julai
Seharian ini, bermula jam 10 pagi sehingga 9 malam, saya bersama Pakcik pergi meredah ke Tg. Tuan, melihat pembaharuan ke atas sebidang tanah di situ.

11:00 a.m - Tiba di Tol Sg Besi, saya makcik dan pakcik makan di situ. Saya 'menurun' depan mereka. "Saya tak rasa Parameswara itu Islam ketika dia mula-mula tiba di Melaka. Dia ini mungkin Muslim pada akhir-akhir pemerintahannya," kata saya.
1:00 p.m - Tiba di Cape Rachado (Tanjung Tuan), Melaka. Rupa-rupanya kami berada betul-betul di sempadan antara Melaka dan Negeri Sembilan. Semua gambaran ini, khasnya Tanjung Tuan memang seperti yang tergambar dalam mimpi saya selama ini. Khasnya 'batu putih'.
Menurut pakcik, 'orang tua' pendakwah yang membawa Islam ke Tanah Melayu turun ke Pulau Intan, kemudian 'dia' berjalan ke 'batu putih' dan terus naik ke Gunung Dato', Gunung Angsi dan semua kesan jejak peninggalannya telah menyebabkan wujudnya sempadan Negeri Melaka. Wallahu 'alam. Apabila tiba waktu pulang, adik call. Rupa-rupanya, surat saya kepada Berita Harian telah pun tersiar pada hari Jumaat lalu. Dan, surat itu telah pun terjawab. Adik saya silap bagi maklumat. Apa pun, lega kerana dia dah dapat apa yang dia minta.
Apabila melihat semua ini, tergambar di ruang mataku bahawa menulis isu mahasiswa ini terasa kurang menyeronokkan. Sebab, mahasiswa itu sendiri jadi takut. Dalam kes saya, saya tak silap tulis, cuma adik silap bagi maklumat.

Bukan tiada kes di mana mahasiswa tersilap bagi maklumat. Tetapi, keberanian untuk bercakap pada ketika itu mesti ada, walaupun ada kemungkinan kita tersilap. Syukur, hingga kini saya tak rasa menyesal kerana melawan HEP USM kerana kita di pihak benar.
"Abang ni orang dah kenal. Kakti pun depa dah kenal sebagai adik abg long," itu yang dia kata dengan terketar-ketar dan takut kerana dipanggil ke Jabatan Bendahari tadi. Tak lama lepas itu mak call. Dia rasa kesian kepada adik.

"Nak buat macam mana mak? Dah terjadi," kataku lagi. Tapi, apa yang pasti, berdasarkan apa yang saya dengar, nama saya masih dingati di USM. Ingatkan dia orang dah lupa.

4:00 p.m - Kami tiba di Pengkalan Kempas, Negeri Sembilan. Kata pakcik, itulah kubur milik Parameswara. Tapi, apa yang tercatat di batu bersurat itu, kubur itu atas nama Syeikh Ahmad Majnun, seorang pendakwah di Nusantara.

(Kisah baru menyusul, insya Allah)
----------------------------------------------------------------------------------------------
30 Julai
Sekitar 10:30 pagi, tuan rumah mula memasuki bilik saya dan memeriksa paip yang terbocor. Fuh! lega sikit. Ada perubahan. Semalam aku berdoa, kalau boleh pindahkanlah bau bilik ini ke dalam rumah tuan rumah. Mungkin termakbul doa malam tadi kot. :)

Cek e-mel, ternampak e-mel Dr Abu Hassan Hasbullah, UM panelis Fenomena Seni. Syukur. Semoga boleh cerita lanjut tentang hasrat menyambung master (Sarjana) dalam kewartawanan hiburan. (Cemuih dah kewartawanan politik nih, kah, kah)

Bukak Detik Daily, syukurlah. Ingatkan pemiliknya dah buang bahan saya mengondem Cikgu Pa hari tu. Saya sayang Pas dan mahu selamatkan pimpinan parti Pas. Jangan sampai depa tertipu lagi oleh Umno. Depa kena ingat, kita ni marah-marah sayang.

Aku fikir, akan tiba masanya, aku perlu tulis sebuah buku yang agak lengkak untuk mengkritik apa-apa kelemahan dalam Pas yang perlu diperbaiki. Biar depa nak marah pun tak pa. Janji puas hati hidup sebagai ahli yang bertanggungjawab membetulkan dan melurus kepimpinan. (Err, walaupun jalan hidupku sendiri tak betul sebenarnya, he he)

(Akan menyusul... insya Allah)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Currently have 0 comments: