Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Ada Rumah Freemason di Danga Bay

Friday, May 09, 2008 , Posted by Ibnuamir al-Pendangi at 8:47 PM

Oleh Ali Bukhari Amir

Dua hari lalu saya pergi ke UTM Skudai dan bermalam di sana. Ada dua rancangan. Pertama, mungkin saya menginap di UTM atau keduanya menginap di Taman Universiti. Tapi, rancangan pertama yang terpilih dengan sendirinya.

Dalam perjalanan ke sana, ketika asyik memerhatikan laut yang terbentang luas di Pantai Lido, sebelum tiba ke bahagian Danga Bay, tiba-tiba mata saya dipalingkan Allah ke arah kanan.

Memang sengaja Allah berbuat demikian agaknya. Dia mahu saya lihat sebuah rumah putih terpacak mengadap laut itu. Di bahagian atas rumah itu terlakar simbol dua jangka sudut saling bersilang.

Satunya mengarah kedua-dua kakinya mengangkang ke bawah dan satu lagi jangka sudut terbuka di mana kedua-dua kakinya terkangkang menghala ke atas.

"Ya Allah, FREEMASON!" hati saya separuh menjerit.

Saya kemudiannya meneruskan perjalanan ke UTM bertemu Wanto (samaran) dan Jiman (samaran) di sana. Tapi, hanya Wanto yang sempat jumpa. Jiman tak sempat jumpa. Insya Allah, saya datang lagi. Tak cukup seminggu di sini.

Wanto hadiahkan saya sehelai baju sebagai tanda persahabatan. Saya terima dengan penuh gembira. Baju itu saya sedang pakai sekarang ketika menaip ini. Dan, baju ini juga saya bawa ke Singapura dalam dua hari belakangan ini.

(Jazakallah Wanto... ole-ole kat Singapore mahal sangat, hanya ilmu, bekalan nasihat yang mampu ana berikan setakat ini sebagai balasan, tengoklah kalau ana berduit sedikit lagi ana hadiahkan pula pada enta.)

Apabila pulang ke Johor Bahru semula dua hari lalu, saya menunggu siap-siap mengalihkan wajah saya ke bahagian kiri bas itu di mana saya melihat rumah Freemason tersebut.

Akhirnya, memang sah. Ia terletak beberapa batu dan tidak jauh daripada Dataran Kuning. Saya berangan-angan mahu ke sana nanti, Insya Allah.

###

Pagi ini, setelah sarapan pagi bersama Guru Besar di sebuah sekolah agama rakyat, saya memang jelas dengan kedudukan rumah Freemason tersebut.

"Enta tengok apa syeikh?" Razak bertanya ketika melihat saya lama merenung jam besar berwarna kuning di belakang saya tadi. Sambil meneguk teh tarik, saya tertarik pada jam itu. Rasanya itulah jam besar di Dataran Kuning itu.

"Jam itu ke yang dekat Dataran Kuning dekat pantai tu?"

"Memang pun, enta lalu kat situ. Jalan sikit lebih kurang dah nampak dah Pantai Lido," balas teman saya itu.

Saya jadi teruja dengan jawapan beliau lalu bertanya lanjut. "Enta tau tak kalau enta jalan sikit lagi, enta akan nampak sebuah rumah yang bertanda dua jangka sudut saling bersilang. Enta tau tak rumah apa tu?"

"Oh, itu macam rumah suatu persatuan," dia terdiam sebentar dan memikir sesuatu yang seakan-akan dia pernah terdengar dahulu.

Tanpa menunggu panjang saya bercerita panjang lebar tentang Freemason, hubungannya dengan Kabbalah, suatu amalan ritual ilmu sihir yang diwarisi ahli-ahli sihir pada zaman Fir'aun yang berentap dengan Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s dahulu.

Ketika dalam perjalanan pulang itu, saya bercoleteh panjang mengenai artikel Dr Sulaiman Nordin yang saya sifatkan sebagai anak tangga pertama yang telah membuka pintu hati saya dalam pengkajian ini.

"Yang ana tahu," kata Razak, "sejak lama dulu, kawasan rumah sepanjang Danga Bay ini adalah kawasan elit-elit yang menempatkan pegawai kerajaan dulu."

Memang benar. Freemason akan mencari kalangan orang-orang kenamaan dan orang elit untuk meluaskan pengaruh dan penjajahan mereka ke atas Tanah Melayu pada suatu ketika dahulu.

Dalam pengetahuan saya, mantan Perdana Menteri Tun Abdul Razak sangat marah apabila mengetahui hal ini, iaitu keterlibatan ramai pemimpin Melayu beragama Islam yang telah menganggotai ajaran sesat ini.

Mereka mungkin tidak terlibat dengan ajaran ritual ini. Tetapi, keterlibatan mereka itu sedikit sebanyak menyebabkan rantaian pengaruh kekuasaan penjajah semakin kukuh kerana kebanyakan dasar-dasar negara terselitlah juga secara halus bisikan-bisikan Freemason ini.

"Sehingga sekarang, upacara ritual dalam bahasa Mesir purba, warisan ahli-ahli sihir pada zaman Fir'aun masih belum pupus dan ia masih diamalkan," kata saya lagi kepada si Razak. Kereta yang kami naiki sudah hampir tiba di sekolahnya.

Sebentar lagi, Razak ada mesyuarat. Dia mematikan enjin keretanya. Kami masih belum keluar dari kereta. Dia termenung seketika. Mungkin dia masih teringat cabaran-cabaran politik dan denai dakwah yang masih berliku.

Semua itu masih lagi basah dan segar dalam lipatan dalam bualan kelmarin ketika bersolat Jumaat di Masjid Sultan Abu Bakar. Dia bercerita mengenai tiga orang pelajarnya yang beragama Kristian di Indonesia telah dilarikan ke Filipina dan seorang di Singapura yang masih kekal belajar di sekolahnya.

Saya pula bercerita mengenai pengalaman saya meronda di City Square di mana saya masih belum kebah lagi daripada kejutan baru ketika berdepan seorang gadis Melayu yang bekerja di kedai menjual buku, lagu Kristian.

"Ada Bible dalam bahasa Melayu?" tanya saya ketika merapati 'salesgirl' tersebut.

Dia termenung dan pada wajahnya tercalit rasa serba salah untuk menjawab soalan itu. Setelah lama dia berdiam diri, akhirnya dia bertanya, "You Melayu atau Kristian?"

Lidah saya kelu dan tidak dapat berkata bahawa saya bukan Muslim, "Saya orang Melayu."

"Tak ada Bible dalam bahasa Melayu," katanya lagi. Jangan-jangan, kalau saya mengaku Kristian, entah-entah dia sudah menunjukkan Bible Melayu itu.

"Dah berapa lama awak kerja di sini?" tanya saya lagi.

"Tiga tahun."

"Student?"

"Bukan."


Sudah tiga tahun dia bekerja di sini dan dia bukan pelajar sekolah. Saya masih menyimpan prasangka baik. Mungkin beliau bukan Kristian. Loghat percakapannya bukan Indonesia. Dia memang warganegara Malaysia. Tetapi saya tidak tergamak pula bertanya apakah agamanya.

Dan lidah saya tidak dapat menipu menyatakan saya bukan Muslim seperti mana lidah saya tidak tergamak menipu Encik Norizan bahawa 'ibnuamir' itu bukan saya ketika menulis dalam surat pembaca, Harakah dan Harakah Daily semasa masih berkuliah dulu. Lidah ini tidak dapat menipu.

###

Razak masih termenung panjang di dalam keretanya yang telah lama beliau dimatikannya. Saya juga masih melihat dia terfikir masalah umat Islam dan Melayu di Johor. Kemudian, selepas melepaskan keluhan berat, dia berkata:

"Sebab itulah syeikh, orang cakap walaupun Johor ini kuat agama dengan sekolah agama di sebelah petang, tapi sekular tetap ada kerana pelajaran agama seolah-olah dipisahkan daripada aliran kebangsaan."

Dia kini merenung nasib sesetengah sekolah-sekolah agama yang terancam dengan ugutan pihak berkuasa dalam jabatan-jabatan agama sendiri. Siapa yang sudi berkongsi dengan masalah kedukaan seperti ini.

Mungkin penjelasan dalam kereta tadi menyebabkan dia terfikir, mendapat pengetahuan baru yang belum dia dengar. Semua itu bermula tatkala saya berkata bahawa ada kemungkinan pegawai kerajaan sekitar Danga Bay dulu 'berusrah' di Rumah Freemason setiap Sabtu, malam Ahad.

"Wirid-wirid 'al-Mat'thurat' ahli Freemason adalah ratib dalam bahasa Mesir purba, warisan ahli-ahli sihir itulah," kata saya lagi.

Sebentar lagi selesai menulis ini, saya mahu ronda-ronda lagi jika ada kesempatan waktu untuk meninjau Rumah Freemason.

Sekolah Pemikiran Jalan Abdul Rahman Andak,
Johor Bahru, 10 Mei 2008,
10:52 pagi.

Currently have 7 comments:

  1. hanif amir says:

    Erm..
    Kalau betul itu Freemason,nak diapakan ya syeikh?

  1. Mu0 Runner says:

    sy slalu jgak lalu kt danga bay 2 tp xpasan la plak ade bgunan 2 ek..
    ade lge kew bgunan 2..??

  1. Anonymous says:

    memang ada..kadang2 dlm 1 bulan der 1 ari pnoh kete bsar masuk ke situ..mcm der pejumpaan..sya dari kecik tertanya2 lambang per kat dinding atas umah tu..tp da tau skang bb slalu surf kt intenet..nauzubillah..

  1. Anonymous says:

    Mmg ada.btl2 padang bola.ada tertulis dewan freemason di bgnn tersebut.masyaallah.

  1. Anonymous says:

    Fitnah.. apa pula kaitan dgn kristian. Baca fakta dlu bro.. dulu pun org kristian melarang unat nya menyertai freemason.

  1. Bidah Pakit says:

    ko tau tak kristian mlarang tu?ape kne mngena dgn kristian?jgn kutuk agama org sbb org x kutuk agama ko.kurang ilmu lh ko klu nk buat blog ni

  1. Bidah Pakit says:

    ko tau tak kristian mlarang tu?ape kne mngena dgn kristian?jgn kutuk agama org sbb org x kutuk agama ko.kurang ilmu lh ko klu nk buat blog ni