Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Hujan Januari, 2015

Thursday, January 08, 2015 , Posted by nota untuk Syiah at 3:38 PM

21 Rabi'ul Awwal, 1436 | 12 Januari, 2015
Tengah hari ini...ada mesyuarat kat Jalan Raja Laut. Cikgu Pa mengetuai mesyuarat tersebut. Ketika mesyuarat tengah berlangsung ada yang kirim gambar mesyuarat di Whatsapp. Lalu, ramai yang tanya status terkini.

"Apa kisah Alo sekarang?" abah bertanya dalam Whatsapp. Lalu saya kata, sekarang ada mesyuarat yang sedang berjalan di Jalan Raja Laut.

Malam ini, saya menuang catatan filem 'Mogok' (1957) dalam ruangan kolum saya. Habis-habisan pula saya sentuh persoalan penubuhan Tabung Mangsa Kekejaman Mustafa Ali di Facebook pada malam ini.

Hal ini terjadi pun, kerana sejak tengah hari tadi, termasuk semalam, soal tabung mangsa kekejaman Mustafa Ali ini asyik dibincangkan revolusioner dalam Whatsapp Politik Baharu sejak dua hari lalu.




Kekejaman dan kezaliman itu hadir di pihak warga parti kita sendiri. Yang ini, kita kurang ambil peduli. Dan jika kekejaman itu datang di pihak Umno, kita lawan sesungguh hati. Kenapa mesti ada perjuangan terpilih?

Perjuangan, kritikan, dan teguran yang bersifat terpilih ini menjadi masalah dalam masyarakat sekarang. Bila ada seorang gadis Melayu yang dipeluk oleh penyanyi Korea; K-Pop, maka dengan mudahnya tudingan jari kita mengena ke atasnya, lalu terlupalah kita mengenai siapakah yang bersalah sebenarnya.

Bagaimana dengan dosa-dosa Najib Razak yang memunggah khazanah rakyat untuk menjemput penyanyi K Pop dan Psy di Pulau Pinang dan di Putrajaya?

Sejumlah RM1.6 juta wang percukaian negara hangus bagi menaja konsert K-Pop sejak tiga tahun yang lalu. Najib Rosmah sudah menanam benih K-Pop dalam fikiran muda-mudi di negara kita.

Kini...umat sedang menuai tunas sesat K-Pop yang disuburkan dan dipupuk Najib Rosmah lama-lama dulu!

~~~~~~~

17 Rabi'ul Awwal, 1436 | 8 Januari, 2015 
Hari ini, ada sidang media di Madrasah Seni. Saya tidak pergi tapi, saya tetap menyokong perjuangan depa ini daripada jauh. Mujur la, ada video untuk mengikuti semula rakaman berhubung sidang media pada pagi ini

Malam ini, Arif cuba jawab isu Melayu sebagai pelarian, yang diangkat oleh Arul PSM. Maka, jawapan di pihak saya adalah seperti berikut... 

Parti terawal dan kerap gatal mulut menyebut bangsa lain sebagai pendatang adalah Umno. (hakikatnya, Umno tak lagi parti Melayu). 

Akibat marahkan Umno yang menggelar bangsa lain sebagai kaum pendatang, maka lahirlah anti tesis sebagai hujah perlawanan; spt Melayu pun pendatang, Melayu itu pelarian dan sebagainya. 

Jarang-jarang kita dengar parti-parti Melayu terawal; KMM (Kesatuan Melayu Muda) dan PKMM (Partai Kebangsaan Melayu Malaya) menyebut seruan ini sebaliknya KMM, PKMM banyak melawan imperialis, kaum pemodal asing yang lama bertapak di negara ini. 

Jelasnya, Melayu Kiri (KMM, PKMM) amatlah berbeza dengan Melayu Yahudi (Umno Apco) daripada segi seruan-seruan mereka ini. 

Ditinjau daripada kesan pengalaman yang lalu, KMM, PKMM banyak menggemakan seruan kemerdekaan, Merdeka dan smentara Hidup Melayu adalah seruan bangsawan, Umno British (kini...Umno Apco). 

Parti Melayu Kiri (KMM, PKMM) juga banyak mendengungkan seruan melawan imperialis-kapitalis, manakala slogan melawan kaum lain sebagai kaum pendatang terbit daripada Umno British, Umno Apco. 

Ganas (Gerakan Anti Najib Razak Se-Malaya) berharap, rakyat dapat membezakan Melayu dengan Umno. Tidak semua Melayu itu Umno, lantaran Kristian di benua Sabah pun boleh menjadi ahli Umno. 

Semoga Pas berfikir dua, tiga kali juga untuk mendakap erat penuh nikmat ketika hendak bersenggama dengan Umno yang tidak jelas Melayu dan Islamnya itu. Nilai negatif Umno...sudah meresap dalam Pas nampaknya dan ini menimbulkan keresahan ramai ahli parti. 

Menyekat kebebasan bersuara, pembalakan berleluasa sampaikan hilang daya menebat banjir di Kelantan, memecat lalu diberi pencen illat atas alasan tak munasabah adalah nilai jatidiri Umno jua adanya.  

Bincangkan... 

Currently have 1 comments:

  1. Unknown says:

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)