Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Disember Berdarah

Monday, December 15, 2014 , Posted by nota untuk Syiah at 1:35 PM


9 Rabi'ul Awwal, 1436 | 31 Disember, 2014

Hari ini, Alo ajak saya datang ke rumahnya. Sehari dua ini, di whatsapp, memang ada bualan yang agak kencang mengenai 'pemecatan' Alo.

Tetapi, saya tunda sebab hari Rabu itu hari melayang movie di pawagam. Fikiran saya banyak terarah ke arah peristiwa banjir besar di Kelantan.

Orang-orang...masih juga bising-bising dalam menghubungkan kesilapan ini dengan Umno. Sesetengah orang lain telah beranggapan bahawa Pas Kelantan yang mesti bertanggungjawab kerana menarah hutan di puncak pergunungan. Saya setuju dengan cakap-cakap ini, kerana memang jelas nampak gondol segala hutan.

Namun kerajaan Kelantan masih boleh membalas hujah kutukan itu dengan menyatakan bahawa punca hutan itu mesti ditebang adalah kerana kerajaan negeri tiada punca pendapatan setelah royalti minyak dinafikan.

Saya tak pasti sejauh mana cakap-cakap begini akan masuk dalam fikiran orang. Tapi, jika dapat dibuktikan bahawa penebangan balak itu memang melampaui daripada batas dan hadnya maka pasti kerajaan Kelantan akan menjadi bahan kutukan lagi selepas musim hujan ini.

Terbaik Dari Langit - The Making Of (TMO)


Rupa-rupanya filem Terbaik Dari Langit tu sudah 'sold-out' pada hari ini. Saya jadi sedikit kecewa. Memang ramai yang pulun mengejar filem yang murah ditayangkan pada hari ini.

Manisnya Cinta Di Cappadocia - Just Go! (Scene)


Akhirnya, saya jumpa Manisnya Cinta Di Cappadocia. Ingatkan membosankan. Ia sarat terisi dengan dialog lucu juga. Jadi, tak rasa ralat sangat. Penggambaran di benua Turk itu juga berhasil menampilkan sisi menarik di kebanyakan tempat di negara tersebut.

~~~~~~~~~~~~~~

3 Rabi'ul Awwal, 1436 | 25 Disember, 2014
Hari krismas, terjumpa konferens antarabangsa bawah Kuis. Malam ini berbual dengan Taufek mengenai kemasukan saya semula dalam Harakah / H Daily. Sekarang, sudah ada penstrukturan semula.

Khabarnya, Taufek akan pegang 'print'. Dan,Alo akan pergi ke daily lepas ni. Mungkin akan pegang Unit Buku. Entahlah macam mana.

"Ana ingat enta tak berminat, dan suka jadi 'freelance'," kata Taufek kepada saya. "Tak pa, la ni enta buat surat, dan hantar cv, resume enta tu sekali."

Hari ini tersiar berita yang menggemparkan di The Washington Post. Najib Razak dan Obama sedang main golf di benua Hawaii. Ramai rakyat jadi marah-marah berhubung perkara ini.

Nama penulis itu David Nakamura. Dia sendiri baru menyedari darihal kemarahan ra'yat Malaysia ke atas insan yang bernama Najib Razak. Hal itu diluahkannya di twitter.

Saya mengucap Selamat Hari Natal kepadanya, lalu melepaskan rasa marah saya kepada Najib Razak di twitter beliau itu. Semoga kemarahan rakyat akan terhumban ke serata dunia nantinya.

Kakti, mak dan abah sudah selamat tiba di Dubai.

"Untuk 3 malam, RM1,300," kata Kakti, melalui whatsapp. "Di Burj Khalifa, ada wife percuma."

Ramee Guestline Hotel, demikian kata Kakti, bila menyebut nama hotel berkenaan. Terlupa pula nak tanya, adakah orang-orang Melayu yang kelihatan bekerja di sana?

~~~~~~~~~~~~~~

29 Safar, 1436 | 22 Disember, 2014
Malam. Petang ini, siang ini berlalu dengan percuma. Banyak kerja yang tidak terbereskan. Saya rasa sedikit kesal di hati.

Naik pejabat, Dapat selesaikan masalah Iphone di Rafiya. Rupanya, ia berpunca daripada masalah charger saya yang bermasalah. Maka, sudah lama juga saya tidak menggunakan Iphone tersebut.


Di pejabat, terjerembat dengan Arif. Dia ralit baca buku puisi saya ~ Balada Burhan Di Wajah Kota. Ada beberapa buah puisi saya yang telah dia baca dan telaah.

"Ini puisi mengenai ISA kan?" dia bertanya mengenai satu puisi yang saya lupa judulnya. Sejujurnya, rasa malu juga bila ada orang membaca sajak, puisi saya itu. Rasanya ada yang tak cantik bahasanya.

"Itu berkaitan akta drakonian," kata saya, "Bukannya khusus mengenai ISA sahaja."

Lalu, saya syarahkan soal ketakprihatinan para pemimpin Pas yang tidak jelas darihal akta drakonian ini. Ustaz Azizan pernah sokong Auku dan Nik Amar sebut, 'guna Akta Hasutan secara berhemah'.

"Macam mana perkataan revolusi ni boleh lepas?" tanya beliau lagi, sambil meneliti beberapa puisi.

Saya geleng-geleng kepala. Memang ada beberapa perkataan yang dibersihkan. Saya berteori hal kata puisi yang dibersihkan ini mungkin kerana ia terkait dengan Najib Razak dan Rosmah Mansor.

"Jadi, kata revolusi ini mungkin dianggap tidak berkaitan dengan Najib dan Rosmah agaknya?" kata saya. Saya terfikir juga...jangan-jangan, ada orang sokong perjuangan revolusi ini secara diam-diam?

~~~~~~~~~~~~~~

22 Safar, 1436 | 15 Disember, 2014 

Ada kebakaran pada jam 4:45 pagi ini. Rumah-rumah setinggan yang dihuni orang pendatang asing tanpa izin (PATI) terus terbakar. Kira-kira jam 5:30 pagi lebih kurang, barulah nampak marak api itu makin mereda. 

"Pukima! Bomba ni lambat betul kerjanya," kata orang-orang di Jalan Raja Alang merungut-rungut. Saat berada di Surabaya, tahun 2005, saya sebulan menemani abah untuk program pemutihan PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin). Ketika itu, zaman-zaman pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi. 

Maghrib ini, selepas pulang dari Shah Alam, ketika pekena nasi lemak ayam dan kopi tarik di Leeya Corner, saya dengar lagi pegawai-pegawai kerajaan bersembang kemaih pasai program pemutihan. 

Saya tahu benar, berapa ramai PATI di Warung Asmara dan Kalapo Mudo yang berlari-lari apabila DBKL adakan operasi. Tapi ini tidak selalu dilakukan kecuali pada suatu hari, isteri menteri terganggu dengan insan-insan PATI di pasar Chow Kitt. Jadi, laporan akan naik ke pengetahuan menteri dan orang-orang besar. 

Pabila ada aduan, maka baharulah operasi akan berjalan. Terkadang, terasa nak upah negro, Awang Hitam untuk merompak rumah Ku Nan dan menteri di Putrajaya. Hanya dengan cara itu... baru depa rasa ancaman orang asing yang berlambak-lambak memenuhi pasaran kerja kita pada hari ini. 

Jam 3 p.m, pergi Hotel Carlton di Seksyen 12, Shah Alam. Hujan petang ini amat lebat! Tersekat di Sunway dan hanya tiba di sana sekitar jam 4 lebih kurang untuk berbual-bual dengan Fazallah. 


Saya beri dia senaskhah Balada Burhan Di Wajah Kota. Dia kemudian, beri saya buku Haizir (Espionaj). Ini untuk ulasan buku. Saya tidak pasti sangat, siapakah yang boleh beri ulasan ke atas buku sajak saya itu. 

Ketika minum-minum petang, kami bualkan banyak hal juga. Masalah parti tentu sahaja menjadi keutamaan. Apa pun, saya terus rancangkan satu program yang idea namanya datang daripada Fazallah sendiri. 

"Apa kata, kalau dipilih nama DOS (Dunia Orang Seni)?" katanya. Saya diam sekadar mengangguk dan terus nyatakan persetujuan. Apa pun, semua itu bermula Januari. Dia juga meminta agar dibuat kertas kerja. 

Sarah Kay & Phil Kaye "When Love Arrives"

Alasan saya kenapa diperlukan rancangan bual bicara sastera semacam itu adalah ~~ kerana kritikan sastera seolah-olah sudah lumpuh hari ini. Pabila saya nyatakan hal ini, mujurlah Fazallah berkongsi rasa yang sama. 

Ada beberapa teori mengenai kenapa hal ini terjadi. Yang paling kuat adalah, apabila para pensyarah sastera disibukkan dengan penulisan jurnal-jurnal ISI demi memburu KPI depa. Jadi ini pun satu topik menarik jua.  

Di UM hari ini, sudah ada revolusi di hadapan ibu pejabat HEP. Baru HEP rasakan! Saya rasa, HEP sudah tidak relevan dan untuk itu, HEP di seluruh kampus universiti wajib dibubarkan. Mahasiswa dan pensyarah revolusioner perlu mengangkat wacana pembubaran HEP ini. Entah berapa ramai yang terfikir seperti ini? 

Kelly McGonigal: How to make stress your friend

Rahman Spider berbual dengan saya di sebuah chat. Khabarnya... dia masih bergiat dengan pelaburan emas real gold. Saya rasa...masa mungkin sudah tiba untuk isytiharkan berapa gram emas yang boleh diguna untuk membeli teh tarik dan roti canai pada hari ini. Untuk itu, mahasiswa Melayu mesti dihasut untuk ber'occupy'! 

Ya, occupy di tanah-tanah rizab Melayu untuk tuntut agar semua tanah rizab Melayu dipajak kepada pelajar Melayu untuk tujuan perladangan, penternakan dalam masa tertentu demi menjayakan sebuah revolusi suci! 

Currently have 0 comments: