Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Badai Ogos

Tuesday, August 19, 2014 , Posted by nota untuk Syiah at 12:33 PM


25 Syawal, 1435 | 21 Ogos, 2014
Tiada berpuasa pada hari ini kerana menghadiri jamuan aidil fitri, rumah terbuka ITBM Wangsa Maju. Banyak juga jumpa rakan-rakan penyair.

Tak dapat dielakkan jua pertanyaan-pertanyaan nakal mengenai politik. Ia tidak hadir kerana orang-orang seperti saya yang memulakannya. Ruh UG yang hadir mengalir di jiwa penyair, kerap cari pasal dengan kami.

"Depa tanya Shuk..., Prabowo dan Jokowi dah selesai di Indonesia, tapi PKR masih belum selesai lagi," demikian Arwai beritahu saya antara rakaman bualan penyair UG itu.

Saya fikir, mereka salah tafsir. Di Indonesia, Prabowo malah membawa kes kekalahannya itu di mahkamah untuk dibicarakan semula. Jadi, masa bila pula masalah Pemilu di Indonesia itu dianggap selesai?

Apa pun, saya beritahu Arwai sanya para penyair UG itu sebenarnya tidak memahami sejarah-sejarah politik silam dan mereka sudah terlanjur membuat penghakiman ke atas orang berdasarkan sangkaan-sangkaan.

"Kalau depa tahu sejarah, mereka sedar bahawa pertikaian Umno 1986 itu membawa pengharaman Umno. Ini jauh lebih teruk berbanding PKR lantaran Umno diharamkan dan lahirnya Semangat 46," kata saya kepada Arwai.

Dan...ketika Dr Mahathir menjadi Presiden Umno sejak 1981 hingga krisis 1986 itu, tempoh beliau menjadi presiden parti berkenaan cuma 5 tahun sahaja. Makanya, kenyataan para penyair UG yang seperti berikut...

"...Umno perlu masa yang lama untuk jadi rosak, tapi PKR hanya perlu masa yang sebentar saja..."

... untuk saya adalah kenyataan yang terzahir daripada akal dangkal dan rumusan cetek dan kesimpulan yang tiada berjejak kepada realiti dan beberapa hakikat kenyataan sejarah politik tanah air.


Malam di Wangsa Maju. Di rumah Masyi, bawa nasi Arab Kak Siti. Malam ni berbual dengan keluarga. Hal pengawal keselamatan yang sangat ketat kawalannya di rumah Syi itu menjadi tajuk utama bualan kami.

Abah akhirnya merumuskan ~ sebab itu kerajaan kita dan malah Singapura telah mengguna tenaga Nepal ini, sebab mereka ini setia (bercampur tidak pandai berfikir) kepada orang-orang yang mengupah mereka itu.

"Masa nak lawan komunis di hutan dahulu, British guna tentera Gurkha sebab depa ni patuh arahan British," kata abah. Saya balik ke pejabat, tamatkan catatan bahan sastera untuk 'deadline'.

Malam ini, layan Beauty and The Beast. Tapi, ia tak ditayang di TV2 sebab esok Hari Perkabungan Negara. Semua hiburan lagha tidak ditayangkan. Mungkin lusa bermula hari lagha semula. Inilah Islam acuan Umno!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

23 Syawal, 1435 | 19 Ogos, 2014
Puasa Syawal masuk hari kedua. Malam ini, ke rumah Alo kerana Pemuda Pas Lembah Pantai sudah datang untuk saling bermuzakarah dan bertukar-tukar pendapat dengan Alo. 

Antara catatan kasar yang tertuang di dalam bualan itu adalah persoalan isu-isu di benua Selangor jua adanya. Ada dua antara mereka yang saya kenal sejak mereka masih berkuliah di UM dahulu. 

"Kita kena ada kekuatan bagi menjawab segala persoalan hari ini," katanya kepada para pemuda itu. Apa pun, menurut telahan awal saya, mereka hadir bagi menyemak pandangan Alo berhubung isu Selangor. 

Alo bagaimanapun berterus-terang sahaja bahawa, apa yang dinamakan sebagai 'pembersihan' itu tetap ada, termasuklah usaha-usaha 'pembersihan' melibatkan ketua pengarang akhbar itu sendiri. 

Nampaknya, di mana-mana pun, ada sahaja usaha-usaha untuk menyamakan pandangan pemerintah dengan pandangan akhbar. Segala pendirian akhbar yang dikatakan tidak senada, tidak selari dengan suara pimpinan parti, maka ia tertolak. Segala bentuk perlawanan ke atas pendirian pimpinan disifatkan sebagai tiada wala'. 

Silent Hill 2006 Full Movie

Di Ampang, ada sebuah restoran milik orang Pattani. Seorang gadis pelayan di restoran berkenaan memang lawa. Pulang daripada rumah Alo, saya terus ke pejabat. Malam ini, menemui iklan filem Hereafter dan Silent Hill. Namun, cuma Silent Hill yang ada 'full movie' di laman youtube. Jadi, saya 'tadarus' filem ini saja dahulu. 

Di pejabat saya jumpa risalah kecil mengenai seruan dan kempen Hizbut Tahrir yang menolak Mrs Universe daripada diadakan di Malaya. Walau saya berbeza pendapat dengan mereka, tapi dalam hal perlawanan ini, maka saya akan bersama-sama dengan mereka. Setidak-tidaknya daripada segi semangat perlawanan itu! 

Currently have 0 comments: