Urusan pengiklanan, sms 014-3233287 @ mel-e ibnuamir@yahoo.com, subjek: Iklan Karya Fansuri
Latest News

Revolusi Mei, 2014

Thursday, May 01, 2014 , Posted by nota untuk Syiah at 2:39 PM


26 Rejab, 1435 | 26 Mei, 2014

Petang. Naik Gunung Jerai. Ada van sewa swasta dengan RM60 sahaja sewaannya. Hujan petang dan sebelah malamnya hujan bertalu-talu. 

BBQ malam ini sempena hari lahir emak esok. Dan pagi tadi, mereka ke Kubang Rotan untuk beli makanan-makanan laut. 

"Dalam 2, 3 ringgit ja ketuka ni," kata abah, "siap disiang sekali."

ZOOLANDER

Malam ini Off The Map (TV2) telah disebutkan nama Kuala Lumpur. Ketika saya maklumkan hal ini kepada Imran, maka dia berkata, PM Malaysia juga pernah ditonjolkan dalam sebuah filem komedi; Zoolander. 

"Dalam filem tu, PM Malaysia bukanlah Melayu tapi Cina," kata adik saya lagi. Lepas Ibrahim Pendek, ertinya tiada lagi Melayu Malaysia yang menempah namanya dalam filem-filem Inggeris di Hollywood.  

Kemudiannya di TV1 ada dokumentari Kembara Bumi Suci. Saya cari maklumat di internet. Katanya, ada 6 negara yang depa jelajahi hingga kini. Saya keliru, adakah depa bermotor sejauh 15,000km atau 50,000km? Hal ini kerana, ketua kumpulan konvoi itu menyebut dalam bahasa Inggeris ~ "fifteen atau fifty?"

"Untuk umrah melewati jalan darat ini, kami telah lewati Thailand, Laos, China, Kazakhstan, Rusia, Azerbaijan," kata ketua kumpulan itu lagi. Nampaknya, saya kena ada peta bagi enam buah negara ini. 

Kebetulannya malam ni encik Abbas di Kedutaan Azerbaijan sudah menghubungi saya. Saya fikir, hal ini ada kaitannya dengan jemputan Pauline sebelum ni agar saya menghadiri jamuan makan malam di kedutaan itu. 

Ia bersempena majlis Hari Kemerdekaan Azerbaijan. Apakah saya boleh manfaatkan kedutaan ini bagi misi-misi penggulingan Yahudi Mekah? 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

19 Rejab, 1435 | 19 Mei, 2014

Malam ini, menukang bahan sastera mengenai persamaan antara Tawfiq al-Hakim dengan John Lennon. Saya petik beberapa kenyataan Lennon.

"My role in society, or any artist's or poet's role, is to try and express what we all feel. Not to tell people how to feel. Not as a preacher, not as a leader, but as a reflection of us all," John Lennon.

"I'm not afraid of death because I don't believe in it. It's just getting out of one car, and into another," John Lennon.

Malam ini, saya terjumpa lagu Stand By Me (John Lennon) dalam filem In His Life (The John Lennon Story) Legendado. Saya pernah dengar lagu ini. Tapi, tidak pernah menyangka bahawa beliau adalah penyanyinya.

John Lennon stand by me

John Lennon stand by me

In His Life (The John Lennon Story) Legendado

Saya terjerembat dengan lagu Stand By Me di hujung filem biografi mengenai John Lennon ini.

THE BEATLES - Strawberry Fields Forever

Queenie Eye

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

18 Rejab, 1435 | 18 Mei, 2014

Ke Casis UTM belajar ilmu aqidah menerusi kitab Al-Iktisad Fil Iktiqad. Berhenti di halaman 101. Kuliah kali ini dipindahkan ke bilik al-Ghazali.

Pada kebiasaannya kuliah ini dibuat di bilik asy-Syafie. Petang ini...bagai ada sedikit keganjilan. Kuliah dihadiri agak ramai orang. Entah kenapa?

Dan... ramai pula muka-muka, wajah baharu hadir. Entah daripada mana mereka mendapat tahu mengenai hal ini, saya tidak pula pasti.

Tamat kuliah, saya terus ke Restoran Hasilath di Persiaran Gurney. Menyemak secara lebih rinci filem di Fox Movies ~ Twilight Saga: Breakdawn Part 2, Maximum Conviction dan Bullet to the Head.

Dalam Maximum Conviction, berkenalan dengan Aliyah O'Brien yang memegang watak sebagai Charlotte. Rupa-rupanya, Aliyah pernah berlakon di dalam Rookie Blue dengan memegang watak sebagai lesbian.

Sementara itu, dalam Bullet to the Head, berkenalan pula dengan Sarah Shahi. Beliau berketurunan Parsi dan berkebetulan pula beliau ini berketurunan Dinasti Qajar yang pernah memerintah Iran sejak abad ke-18!

http://putlocker.bz/watch-all-the-presidents-men-online-free-putlocker.html

http://putlocker.bz/watch-bullet-to-the-head-online-free-putlocker.html

Malam ini baru terjumpa All The President's Men di laman sesawang PutLocker. Bolehlah buat kajian lanjut mengenainya pada era, zaman penggulingan Najib Razak di benua Putrajaya selepas ini, insya-Allah Ta'ala!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

15 Rejab, 1435 | 15 Mei, 2014

Petang ini, pergi Kino, membedah buku-buku lagi. Saya order Hayakal Nur di sana. Kata petugas di sana...

"Kena tunggu dalam masa sebulan. Harganya sudah RM67 kerana kita terpaksa ikut perkembangan currency setiap hari." 

Hari malang. Penuh ujian. Saya kemalangan di selekoh jalan ke Hospital Tawakal lama tatkala hendak menuju ke Bistro. Seorang brader melanggar saya secara tidak sengaja.

Kami sama-sama tidak nampak. Memang tiada kecederaan yang parah terjadi antara saya dan dia. Pemuda itu tinggal di Wangsa Maju. Nampaknya, duit melayang lagi ya Allah. Dugaan apa ini ya Tuhanku?

Malam ini... menerima jemputan Hari Kebangsaan Azerbaijan di Kedutaan Azerbaijan pada 28 Mei. Pauline Fan mengirimkan jemputan itu kepada saya. Yang menarik, di atas kad jemputan itu dicatatkan...

"Mr. Ali Bukhari bin Amir and SPOUSE..." 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1 Rejab, 1435 | 1 Mei, 2014

Hari ini...ada demonstrasi untuk bantah GST-TPPA. Belum ada petanda bahawa masyarakat mahu membuat HARTAL. Apa pun, saya lihat, satu pendekatan lain perlu dilaksanakan untuk guling Najib Razak. 

Iaitulah kita perlu semak senarai syarikat perusahaan yang terkait dengan Umno dan BN. Tiba masanya untuk kita pulaukan barangan Umno kini. 

Yuna ~ Bulan Ditutup Awan

Hari ini berkenal dengan Yuna dan Rokiah Wanda. Ada sebuah lagu menarik, nyanyian Rokiah Wanda yang berjudul Bulan Ditutup Awan. Ia berkaitan dengan janji. Selain itu, ia juga menawarkan lagu yang merdu! 

Rokiah Wanda - Bulan Di Tutup Awan

Ketika menukang bahan sastera malam ini, saya terjumpa Go Down Moses (Louis Armstrong) apabila saya ingin cari ayat al-Quran mengenai seruan Musa a.s ke atas Firaun yang melibatkan pembebasan Bani Israel. 

"...bebaskan kaumku..." berkata Musa a.s dalam al-A'raaf, ayat 104-105. Nampaknya, ayat ini masih ada di dalam Bible dan sepertinya ia masih belum diubah oleh para pendeta Yahudi pada zaman yang silam itu. 

Louis Armstrong-Go Down Moses

Go down, Moses, way down in Egypt land
Tell old Pharaoh
To let my people go.

Now when Israel was in Egypt land
(Let my people go)
Oppressed so hard they could not stand
(Let my people go) 

So the Lord said:
Go down, Moses
way down in Egypt land
Tell old Pharaoh
To let my people go.

So Moses went to Egypt land
(Let my people go)
He made old Pharaoh understand
(Let my people go)

Yes the Lord said:
Go down, Moses
way down in Egypt land
Tell old Pharaoh
To let my people go.

Thus spoke the Lord, bold Moses said,
(Let my people go)
If not I'll smite your firstborn dead
(Let my people go)

'Cause the Lord said:
Go down Moses 
Way down in Egypt land
Tell old Pharaoh
To let my people go

Tell old Pharaoh to let my people go


Currently have 0 comments: